"Median kuluttajienkin herättävä median yksipuolistumiseen"

Viidessä vuodessa mediasta on kadonnut noin 1000 työpaikkaa. Yt-neuvottelut koskivat pelkästään viime vuonna yli tuhatta journalistia, heistä tuli suoraan irtisanotuiksi 172.

Journalistiliiton toimistossa Hakaniemen torin kupeessa istuu työhuoneessaan puheenjohtaja Arto Nieminen. Liitolla on viime vuosina riittänyt kiireitä erilaisten neuvotteluiden kanssa. Journalistiselta alalta on viiden viime vuoden aikana kadonnut liki tuhat työpaikkaa.

– Kyllä tässä on kaksi tekijää, ensinnäkin digitaalinen murros, joka erityisesti printtipuolella tarkoittaa isoja muutoksia tuotantotapoihin. Mutta sitten samaan aikaan on yleistä taloudellista epävarmuutta, joka on aiheuttanut ongelmia tulonsaantipuolella erityisesti mainoseurojen osalta, kertoo Nieminen.

Journalistiliitossa alan tilannetta pidetään erittäin huolestuttavana, se voi jopa uhata alan monimuotoisuutta.

– On sillä on vakava uhka jos tämä moniäänisyys tästä maasta katoaa, niin kyllä sitten katoaa muutakin. Siis tässä on kyse paljon isommista arvoista, puhutaan sananvapaudesta ja niin edelleen, sanoo Nieminen.

"Arvonlisäverotusta laskettava"

Niemisen mukaan valtion pitäisi tulla apuun, jotta media selviäisi muutoksesta.

– Valtiovallan pitäisi ryhtyä toimiin, että tämän alan toimintaedellytykset turvattaisiin. Lähinnä se nyt tarkoittaisi sitä, että tämä onneton päätös arvonlisäveron ulottamisesta lehtitilauksiin muutettaisiin ja sitten myös digitaalisten tuotteiden arvonlisäveroa alemmaksi, sanoo Nieminen.

Tänään Helsingin Sanomat ilmoitti yt-neuvotteluiden päätteeksi irtisanovansa 37, a-lehdet puolestaan aloittavat yt-neuvottelut 20 henkilön vähentämiseksi. Mutta meneekö mediataloilla oikeasti niin huonosti, että massiivisia irtisanomisia pitää tehdä?

– Ei mene, tässä aika usein on perusteluna myöskin se, että varaudutaan johonkin tulevaan. Totta kai on selvää, että toiminnan pitää olla kannattavaa, mutta toisaalta ala voisi katsoa myös itse, että mitä on aiemmin tehty. Onko digitaaliseen aikaan varauduttu riittävän ajoissa, ovatko tuotteet sillä tasolla kun pitäisi nykyajalla olla? Eli kyllä tässä on alalla itselläänkin paljon tehtävää, sanoo Nieminen.

Nieminen sanoo, että median kuluttajien on herättävä huomaamaan tiedonvälityksen yksipuolistuminen.

– Sisällöt ovat yksipuolistumassa kovaa vauhtia tätä menoa. Ja tähän pitäisi myös pystyä reagoimaan, kuitenkin niin, että ollaan suoraan yhteydessä mediataloihin, ja kerrotaan miltä tuotteet näyttää ja miltä ne tuntuvat. Mutta se on ihan varmaan, että tässä maassa tehdään laadukasta journalismia, erittäin laadukasta kun sitä verrataan kansainvälisesti, sanoo Nieminen.

Lue myös:

    Uusimmat