Mainos

Marimekon kestävät kuviot

Sisustusta suomalaisittainOsa 1. Marimekko

Marimekon sisustustekstiilit ovat olleet osa suomalaisten kotien ilmettä jo vuosikymmeniä. Tuotteet ovat yhtä aikaa perinteikkäitä ja moderneja, ne antavat sisustajalle mahdollisuuden luovuuteen. Marimekko sopii sekä äidin että tyttären kotiin!


Sisustustuotteiden selkärangan muodostavat omassa kangaspainossa painetut puuvilla- ja pellavakankaat. Lisäksi mallistoihin kuuluu erilaisia valmiita tuotteita, kuten keittiö- ja kattaustuotteita, vuodevaatteita ja kylpytekstiilejä. Klassikkotuotteiden lisäksi on tarjolla sesongeittain vaihtuvia uutuuksia.

Marimekolle ovat ominaisia monipuolinen kuviomaailma, uudistettu painotuotanto ja vahva designpainotteisuus. Kokoelmilla on aina jokin yhdistävä tekijä, josta ne voi tunnistaa Marimekko-brändiin kuuluviksi. Kuosien aiheet tulevat elämästä ja ympäröivästä maailmasta, luonnosta, tapahtumista ja ihmisistä.

Marimekko-koti on värikäs ja graafinen

Marimekon sisustustuotteita käyttävät hyvin monentyyppiset ihmiset. Yrityksen sisustusmaailma pohjautuu niin värikkäisiin, kodikkaisiin ja iloisiin kuin yksinkertaisen tyylikkäisiin ja graafisiin kuvioihinkin. Kokoelmista löytyy monipuolisia sisustusratkaisuja erityyppisille sisustajille. Marimekon sisustustuotteita suosivia voisi kuvailla rohkeiksi ja viihtyvyyttä arvostaviksi sisustajiksi. Tuotteet ovat laadukkaita ja kauniita, mutta ne on suunniteltu käyttötuotteiksi, joissa yhdistyy vahva design ja ammattitaito.

Marimekon vahvuus on kautta aikojen ollut vahva ja monipuolinen suunnittelu. Mallistot ilmentävät erilaisia tunnelmia ja ajan ilmiöitä. Kokoelmista löytyy "tunnelmia" monenlaisiin koteihin. Marimekolta kukin voi löytää omansa.

Klassikoista hittituotteisiin

Marimekon sisustustuotteiden "lippulaivat" koostuvat niin klassikoista kuin nuorten nousevien kykyjen sekä vahvojen nimekkäiden suunnittelijoiden designeista. Yksi tämänhetkinen hittituote on Ilkka Suppasen suunnittelema Kirstu, jossa Marimekon kuviomaailma on yhdistetty mielenkiintoisesti yksiväriseen prässättyyn polyesterihuopasäilyttimeen. Kirstu edustaa vahvaa uutta tuotesuunnittelua ja on osoittautunut varsinaiseksi hitiksi niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Marimekko on yksi Suomen kansainvälisimmistä brändeistä. Sen kansainvälistymistä vauhditti vuonna 1960 Jacqueline Kennedy ostamalla yhdellä kertaa seitsemän Marimekon puuvillamekkoa. Presidentinvaalikampanja oli tuolloin Yhdysvalloissa kiihkeimmillään, ja rouva Kennedyn vaateostokset pääsivät nekin lehtien otsikoihin.

Marimekkoa mahan täydeltä

Marimekon Unikko-kuosiset keittiötavarat, kuten essut ja tarjottimet ovat suosittuja lahjoja ja tuliaisia. Vuodevaatekokoelmissa puolestaan on romanttisia ja koristeellisia malleja, selkeitä geometrisia kuvioita, uutuuksia ja klassikoita, kuten Maija Isolan Lokki tai Fujiwo Ishimoton raitakuosit Korsi ja Ujo.

Marimekon pussilakanat ja tyynyliinat valmistetaan puuvillasta. Niille on myönnetty Öko-Tex Standard 100 -ympäristösertifikaatti, joka takaa, ettei tuotteiden valmistuksessa ole käytetty haitallisia kemikaaleja. Omien mittojen mukaisen yksilöllisen päiväpeitteen pystyy tilaamaan mistä tahansa Marimekko-kankaasta.

Lastenhuoneisiin Marimekolla on muun muassa Mini-Unikko ja Pikku Bo Boo -sarjojen pussilakanat ja päiväpeitteet. Kumpaankin sarjaan kuuluu myös ruokalappuja, mukeja, lautasia, tarjottimia ja esiliinoja.

Kylpyhuoneisiin on tarjolla herkullisia täyspuuvillaisia froteetuotteita. Mallistoon sisältyy erikokoisia pyyhkeitä, kylpytakkeja, tossuja, pesukintaita ja kylpyhuoneen mattoja sekä kuviollisesta että yksivärisestä froteesta. Lisäksi on froteetuotteisiin sointuvia saippuoita ja suihkuverhoja. Myös Marimekon kosmetiikkalaukkujen värit ja kuosit on suunniteltu kylpytekstiilien kanssa yhteen sopiviksi.

Marimekko aikajanalla

  • 1949 Viljo Ratia osti vaha- ja painokankaita valmistavan Printex-yhtiön. Maija Isola suunnitteli ensimmäiset kangasmallistonsa Pintexille.
  • 1951 Marimekko Oy merkittiin kaupparekisteriin 25. toukokuuta. 1952 Marimekon ensimmäinen oma vähittäismyymälä avattiin.
  • 1953Vuokko Nurmesniemituli Marimekkoon vaatteiden sekä vaate- ja sisustuskankaiden suunnittelijaksi.
  • 1954 Marimekko-logo sai muotonsa. Logon suunnitteli mainosgraafikko Helge Mether-Borgström.
  • 1956 Vuokko Nurmesniemi suunnitteli Jokapoika-paidan.
  • 1956 Marimekkoa alettiin viedä ulkomaille.
  • 1958 Marimekon vaatteita ja kankaita oli esillä Suomen osastolla Brysselin maailmannäyttelyssä sekä Tukholmassa järjestetyssä Marimekko-näyttelyssä.
  • 1964 Maija Isola loi Unikon 1974 Marimekko listautui Helsingin Pörssiin.
  • 1985 Amer-yhtymä Oy osti Marimekon.
  • 1991Kirsti Paakkasen omistama Workidea Oy osti Marimekon.

Teksti: Ketsia Anttila
Kuvat: Marimekko

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.