Lähetysajat MTV3-kanavalla
pe 21.3. 08:10-09:00 aika-ajot pe 21.3. 16:25-17:00 aika-ajot (kooste) la 22.3. 04:10-05:00 vapaat harjoitukset la 22.3. 07:50-09:20 aika-ajot su 23.3. 08:20-08:50 F1-studio su 23.3. 08:50-10:45 GP su 23.3. 10:45-11:30 F1-studio ma 24.3. 11:50-13:55 GP-kooste
F1-viikonlopun aikataulu (ajat Suomen aikaa)
Perjantai
05.00 - 06.00 Vapaat harjoitukset
08.00 - 09.00 Aika-ajot
Perjantaina ajetaan lisäksi klo 02.30-04.30 lisäharjoitukset, johon saavat osallistua testirajoituksessa mukana olevat tallit (Minardi, Jordan, Renault ja Jaguar).
Lauantai
03.00 - 03.45 Vapaat harjoitukset
04.15 - 05.00 Vapaat harjoitukset
07.30 - 07.45 Lämmittelyajo
08.00 - 09.00 Aika-ajot
Sunnuntai
09.00 GP
Tomi Tuomisen GP-ennakko
Toinen näytös
Kauden avauskilpailu Australiassa oli täynnä jännitystä, odottamattomia käänteitä ja dramatiikkaa. Juuri niitä aineksia, joita hyvältä autourheilukilpailulta vaaditaankin. Puheenaihe koko viikonlopun ajan oli tietysti uudet säännöt ja niiden toimivuus käytännössä...>Lisää
Tomi Tuomisen kuljettaja-arviot
Kimi Räikkönen
Startteja / Malesia 2
Paras lähtöruutu 5 (2002 McLaren)
Paras sijoitus K (2001 Sauber ja 2002 McLaren)
Tilastot eivät imartele Kimiä. Kaksi kertaa mukana ja kaksi keskeytystä. Ensimmäinen yritys Sauberilla päättyi jo lähtökiihdytykseen ja viime vuonna Mersun kone hajosi näyttävästi kesken kiivaimman taistelun. Nyt odotukset ovat korkealla. Australian esitys oli vakuuttava ja moni odottaa tälle jatkoa Malesiassa. McLarenin päivitetty viime vuoden auto ja Michelinin renkaat ovat mainio yhdistelmä Malesian kisaan. Kimi on lunastamassa lopullisesti häneen kohdistuvia odotuksia lajin kirkkaana tähtenä ja nykyisen supertähden Michael Schumacherin haastajana ja syrjäyttäjänä...>Lisää
Michael Schumacher
Startteja / Malesia 4
Paras lähtöruutu 1 (1999, 2000, 2001 ja 2002 Ferrari)
Paras sijoitus 1 (2000 ja 2001 Ferrari)
Schumilla on Räikköseen verrattuna toisenlaiset lähtökohdat kauden toiseen osakilpailuun. Tilastot ovat täydellisesti hänen puolellaan. Neljästä aika-ajosta neljä paalua ja lisäksi kaksi voittoa antavat varmasti itseluottamusta. Kahden voiton lisäksi Michael on ollut kerran toinen ja kerran kolmas. Siis jokaisella kerralla palkintokorokkeelle. Viime vuonna kisa alkoi osumalla Montoyan kanssa ja sitä kautta etusiiven vaihtoon. Raju nousu tuotti kolmannen tilan, jonka saavuttamista tosin helpotti Buttonin viime hetken ongelmat.
Jenson Button
Startteja / Malesia 3
Paras lähtöruutu 8 (2002 Renault)
Paras sijoitus 4 (2002 Renault)
Buttonilla oli todella lähellä viime vuonna palkintokorokesijoitus, mutta lopussa iskenyt tekninen vika pudotti hänet silloin neljänneksi. Brittikuski vaihtoi täksi kaudeksi jälleen uuteen tiimiin. Williamsilla alkanut ura on vienyt eteenpäin nyt B.A.R-talliin, ja tilanne on todella haastava. Tallikaverina ajaa Jack Villeneuve, jonka kanssa kemiat eivät tunnu synkkaavan parhaalla mahdollisella tavalla. Paras tapa ottaa henkinen yliote on olla nopeampi ja tähän pyrkivät tiimin sisällä tietysti molemmat. Button on kaksikosta nuorempi ja varmasti myös nälkäisempi. Villeneuve ? Button onkin tämän hetken tallikaveruksista mielenkiintoisin yhdistelmä. Melbournessa molemmat jäivät pisteiden ulkopuolelle, joten nyt on paikon paikka.
Heinz-Harald Frentzen
Startteja / Malesia 4
Paras lähtöruutu 9 (2001 Jordan)
Paras sijoitus 4 (2001 Jordan)
Kokenut saksalainen kuuluu niiden kahdeksan aktiivikuljettajan joukkoon, jotka ovat olleet mukana kaikissa Malesian kisoissa. Neljä yritystä tuottaneet kaksi pistesijoitusta, joista parempi tuli toissa vuonna Jordanilla. Frentzen aloitti kauden hienosti ajamalla Melbournessa kuudenneksi. Sauberin autoa pidetään hyvänä, ja Ferrarin ylivuotiset moottorit ovat varmasti tehokkaat ja kestävät. Tällä yhdistelmällä voidaan hyvin odottaa jälleen pisteitä. Frentzenin asema tallissa on mielenkiintoinen, sillä aikanaan superlupauksena pidetty Nick Heidfeld haluaa varmasti voittaa tallikaverinsa. Jos Frentzen on kaksikosta nopeampi, niin Heidfeldin uran voidaan odottaa jatkuvan loppuun asti keskikastin talleissa. Frentzenin nopeudella on siis suuri vaikutus tallikaverinsa uran jatkoa ajatellen, mutta toisaalta hän on myös loistava mittari Heidfeldille.
GP-trivia
Malesian GP ajetaan nyt viidettä kertaa. Ensimmäinen Sepangin radalla ajettu GP muistetaan siitä, että Ferrarin Eddie Irvine ja Michael Schumacher ottivat siellä kauden toiseksi viimeisessä GP:ssä kaksoisvoiton, mutta myöhemmin heidän pisteensä otettiin pois ilmanohjaimista syntyneen kiistan takia. Pisteet kuitenkin lopulta palautettiin ennen kauden viimeistä GP:tä, jossa Mika Häkkinen varmisti maailmanmestaruutensa.
Malesian GP on ylipäätään sujunut Ferrarin komennossa: ensimmäisenä vuonna siis kaksoisvoitto, vuonna 2000 ykkös- ja kolmossija ja vuonna 2001 taas kaksoisvoitto. Viime vuonna Williams vetäisi Malesiasta kaksoisvoiton (1. R. Schumacher, 2. Montoya), mutta silloinkin Iso-Schumi oli kolmas. Lisäksi Michael Schumacher on vallannut paalupaikan kaikissa neljässä GP:ssä. Mika Häkkinen sentään nappasi Malesian GP:ssä vuosina 2000 ja 2001 kisan nopeimmat kierrosajat.
Eniten voittoja: Michael Schumacher (2)
Suomalaisvoittajat: Ei suomalaisvoittajia.
Eniten paalupaikkoja: Michael Schumacher (4)
Eniten nopeimpia kierroksia: Mika Häkkinen (2)
Viime vuoden voittaja: Ralf Schumacher Williams BMW 1:34.12,912 (keskinopeus 197,680 km/h)
Viime vuoden nopein kierros: Juan Pablo Montoya Williams BMW 1.38,049.
Viime vuonna paalulla: Michael Schumacher Ferrari 1.35,266.
>Katso myös kuvakoosteemme viime vuoden Malesian GP:stä(Klikkaa ylälaidasta "2002" ja "Malesia")
Malesian GP:n voittajat:
2002 Ralf Schumacher
2001 Michael Schumacher
2000 Michael Schumacher
1999 Eddie Irvine
> Tästä pääset katsomaan FIA:n virallista GP-esittelyä.(Sen lataamiseen tarvitset Acrobat Reader -ohjelman.)
> Malesian GP:n viralliset Internet-sivut
Merkkipaalut
Alkaneella kaudella Michael Schumacher lähtee rikkomaan lähinnä omissa nimissään olevia ennätyksiä. Ayrton Sennan paalupaikkaennätys (65-51) jäänee kuitenkin vielä tällä kaudella saavuttamatta. David Coulthardilla (410 pistettä) puolestaan on jo alkukaudesta mahdollisuus nousta Mika Häkkisen (420) ja Niki Laudan (420,5 pistettä) ohi kaikkien aikojen pistetilastossa. Rubens Barrichello (262) tähyää takavuosien suuruuksien Juan Manuel Fangion (277,5) ja Jim Clarkin (274) ohittamista samaisessa tilastossa. Jos Kimi Räikkönen selviää tällä kaudella joka kisaan, tulee päätöskisa Japanissa olemaan miehen uran 50:s GP.