Mainosmateriaali tarjosi mahdollisuuden hirvittävälle tai hulvattomalle väärintulkinnalle: Kokkolasta tuli kaupungin logossa "kullikuula"

Kokkolan kaupungin markkinointimateriaaliin lipsahti kiusallinen mahdollisuus väärinymmärrykselle. 

Kaupunki julkaisi Facebook-sivuillaan lapsille suunnatun logon, jossa oli pieni kuutti. Söötin eläimen päälle oli kirjailtu tyylitellysti Kokkola. Kenties epäonnisen sattumuksen johdosta teksti oli kuitenkin mahdollista tulkita – tulkitsijasta riippuen – karmealla tai hulvattomalla tavalla väärin. 

Logossa sana Kokkola oli tavutettu kahdelle riville ja sanan o-kirjaimet korvattu u-kirjainta muistuttavilla sydämillä:

kullikuulakuutti

Kokkola, eli Karleby, on kaksikielinen kunta, jonka asukkaista yli 10 prosenttia puhuu äidinkielenään ruotsia. Ongelma syntyykin, jos mainosmateriaalin tekstin lukee ruotsiksi.

KUK KULA

”Kuk kula” kun kääntyy vapaasti suomentaen ”mulkkukuulaksi”, ”kullipalloksi” tai vaikkapa ihan vain penikseksi ja kivekseksi. Hieman alatyylinen ilmaus kuk siis viittaa miehen sukupuolielimeen, kula pyöreän muotoiseen esineeseen.

Tapauksesta uutisoi ensin Österbottens Tidning. Laajemmalle yleisölle ja suomeksi aiheen uutisoi Iltalehti

"What's not to love?!"

Iltalehden haastattelema Kokkolan kaupungin markkinointipäällikkö Päivi Korpisalo kertoi, että somekuva oltiin käyty läpi kaupungin työryhmässä ennen julkaisua, mutta että edes työryhmän ruotsinkieliset eivät huomanneet mahdollista väärinymmärryksen mahdollisuutta. 

Korpisalo kertoo Iltalehden jutussa, ettei kaupungissa ollut missään nimessä tarkoitus antaa kaksimielistä viestiä, ja että kaupunki on pahoillaan. Kuva oli tarkoitettu viestimään Kokkolan kaupungin lapsiystävällisyydestä.

Vaikka pieleen mennyt markkinointimateriaali on kaupungin kannalta ilmeisen ikävä asia, ja kaupunki on sittemmin poistanut huomiota herättäneen kuvan Facebook-tililtään, tapaus on saanut positiivistakin huomiota.

Esimerkiksi Kokkolan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Isotalus kirjoittaa Facebook-sivuillaan, että kyseessä on ”heittämällä ja ylivoimaisesti vuoden 2020 suosikkiskandaalini”.

– Tässä yhdistyy kaikki! Kummelihuumori, kaksikielisyys ja söpö hylje! What’s not to love?! huutonauruhymiöllä varustettu viesti kuuluu.

Video: Myös muut kaupungit ovat kehittäneet kekseliäitä ja erikoisia mainoskampanjoita – Kontiolahden kunta viekottelee uusia asukkaita Tinderissä

Kontiolahden kunta viekottelee uusia asukkaita Tinderissä 0:40

Lue myös:

    Uusimmat