Maailman antidopingtoimisto kiinnostui F1-tallin uudesta, Venäjän väreihin maalatusta autosta – tallipäälliköltä täystyrmäys: "Kyllä autossa saa värejä käyttää"

1:48
Haas-kuljettaja Romain Grosjeanin järkyttävä ulosajo oli F1-kauden 2020 pysäyttävin yksittäinen hetki.

Autosport-lehti kertoo, että Maailman antidopingtoimisto (Wada) on kiinnostunut F1-talli Haasin eilen esittelemästä VF-21-autosta.

Haasin kaudella 2021 käyttämän auton väritys on hyvin erilainen kuin edeltäjässään VF-20:ssä. Pääväri on valkoinen, ja mukana on myös punaista ja sinistä. Yleisilmeestä käy hyvin selväksi, että tallin pääyhteistyökumppanina on venäläinen Uralkali, lannoitteita valmistava suuryritys.

Yhtiön perustajan ja pääomistajan Dmitri Mazepinin poika Nikita Mazepin on kaudella 2021 Haasin toinen kisakuljettaja.

Wadan kiinnostus autoa kohtaan liittyy samaan kysymykseen, jota on pyöritelty viimeisen vuorokauden aikana innokkaasti sosiaalisessa mediassa: onko VF-21:n väritys Urheilun kansainvälisen vetoomustuomioistuimen (CASin) joulukuisen päätöksen mukainen?

Juttu jatkuu kuvaupotuksen jälkeen.

CAS päätti joulukuussa sulkea Venäjän suurten kansainvälisten urheilutapahtumien ulkopuolelle kahdeksi vuodeksi. Kiellon taustalla on Venäjällä vuoden 2014 jälkeen paljastunut, valtiojohtoiseksi todettu dopingohjelma.

CASin päätöksellä Venäjä ei saa osallistua esimerkiksi maailmanmestaruuskilpailuihin, joiden järjestäjänä toimii sellainen taho, joka on allekirjoittanut maailman antidopingsäännöstön. Kansainvälinen autoliitto (FIA) on yksi säännöstön allekirjoittajista, ja F1-sarjassa kilpaillaan maailmanmestaruudesta. 

Tällä perustella esimerkiksi Mazepin ei edusta Haasilla ajaessaan virallisesti Venäjää. Hänen kohdallaan ei saa virallisissa yhteyksissä käyttää Venäjän lippua eikä sanoja "Venäjä" tai "venäläinen" ellei niiden yhteydessä lue yhtä suurin kirjaimin "neutraali urheilija". Mazepinille ei myöskään soitettaisi Venäjän kansallishymniä, mikäli hän voittaisi osakilpailun.

Juuri lippukielto on se, mitä Haasin epäillään autonsa värityksellä rikkovan.

CASin päätöksessä todetaan, että venäläinen urheilija ja hänen taustajoukkonsa saavat käyttää vain sellaista kilpailuasua, jossa ei ole Venäjän lippua tai muuta kansallista symbolia. Venäjän lippua tai muita kansallisia symboleita ei saa olla näkyvästi esillä myöskään venäläisurheilijoiden tai heidän taustaryhmänsä muissa vaatteissa, varusteissa tai henkilökohtaisissa tavaroissa, kun he liikkuvat kilpailupaikalla.

Poikkeuksena näihin sääntöihin todetaan, että venäläisurheilijoiden kilpailuasussa saa käyttää Venäjän lipun värejä. Haas vetoaakin juuri tähän pykälään ja kiistää rikkoneensa sääntöjä.

– Emme saa käyttää Venäjän lippua Venäjän lippuna, mutta kyllä autossa saa värejä käyttää. Loppujen lopuksi kyse on siitä, että se on urheilija, joka ei saa kantaa Venäjän lippua, ei talli. Tämä on yhdysvaltalainen talli, tallipäällikkö Günther Steiner puolusti väritystä Autosportin mukaan.

Steiner kertoi, että Haas on ollut auton väritykseen liittyen yhteydessä FIAn kanssa, mutta hänen mukaansa FIA ei edellyttänyt väritykselle erillistä hyväksyntää.

Autosportille tapausta kommentoinut FIAn edustaja vahvisti Steinerin kertomuksen ja viittasi edellä mainittuun pykälään, jonka mukaan Venäjän lipun värejä saa käyttää.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja