Luomutuotteista kova pula kaupoissa

Luomutuotteiden suosio ruokakaupoissa on johtanut selkeään tuotepulaan. Päivittäistavarakaupoista vakuutellaan yhteen ääneen, kuinka luomutuotteita ei pystytä kaupan hyllyllä tarjoamaan niin paljon kuin kuluttajat kaipaisivat.

- Luomun kohdalla tuntuu selkeästi, että kysyntä on kovempaa kuin tarjonta, kertoo valikoimapäällikkö Mikko Ruohio Suomen Lähikauppa Oy:stä.

Päivittäistavarakauppa ry:n johtaja Ilkka Nieminen vahvistaa ilmiön.

- Luomutuotteiden menekki on hyvässä kasvussa. Meidän jäsenyrityksemme raportoivat moninumeroisia kasvulukuja luomulle. Lähtöluvut ovat melko pieniä, mutta silti kasvu on kovaa. Samantyyppinen trendi on olemassa myös lähiruoassa.

Luomuliitosta arvioidaan luomumyynnin kasvun olleen erityisen kovaa tämän vuoden aikana. Kun Lidl saapui Suomeen vuosituhannen alussa, muodostui hinnasta määräävin tekijä päivittäistavarakaupan markkinoilla.

Ostopäätökseen vaikuttaviksi tekijöiksi on viimeisten vuosien aikana noussut hinnan rinnalle muitakin tekijöitä, kuten puhtaus, lisäaineettomuus ja ruoan alkuperä. Viime vuonna myyntimääriin vaikutti vielä lama, mutta tänä vuonna kasvua on tullut reilusti. Tutkimuksen mukaan luomua ostaa säännöllisesti jo 22 prosenttia suomalaisista.

Tuoretuotteiden tuottajista huutava pula

S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarodun mukaan kuivaelintarvikepuolella luomutarjontaa on tuottajilta paremmin saatavissa, mutta erityisesti tuoretuotteiden kohdalla luomua ei ole tarpeeksi tarjolla.

- Tuotantoketju on tietysti tuoretuotteiden, esimerkiksi lihan osalta pitempi. Luomutuotannon rakentuminen lähtee kuitenkin siitä liikkeelle, mitä eläin syö ja miten se on tuotettu.

Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi on niin ikään huomannut tuoretuotetuottajien puutteen.

- Kyllä tuottajia tarvittaisiin lisää. Erityisesti vihannespuolella tarvittaisiin ihan uusia tuottajia.

Tuottajia ei saada markkinoille salamana lisää, vaan tuotannon muuntaminen luomuksi haukkaa aikaa. Viljelytilan tuotteita voi myydä luomuna kahden vuoden päästä siitä, kun tuotanto on muutettu luonnonmukaiseksi, lihatilojen osalta vaatimukset ovat monimutkaisemmat.

Luomun nälkä on huomattu

Suurilla kauppaketjuilla on suuri vaikutus siihen, minkä verran luomutuotteita Suomessa kulutetaan. Luomuliiton Elisa Niemen mukaan monet kauppaketjut ovat kasvattaneet luomuvalikoimaansa aktiivisesti viime aikoina.

Kuluttajien kasvavaa luomunälkää täyttämään perustettiin keväällä Pro Luomu ry, joka pyrkii lisäämään luomuvalikoimaa alkutuotannon, teollisuuden ja kaupan yhteistyöllä. Perustajina olivat suuret maatalousliitot, pari kauppaketjua ja muutamia suuria luomualan tuottajia.

Suomen maabrändityöryhmä asetti tavoitteeksi, että puolet suomalaisesta ruokatuotannosta olisi luomua vuoteen 2030 mennessä. Tavoite kuulosta äkkiseltään kovalta, mutta Elisa Niemi Luomuliitosta on optimistinen ja sanoo kaiken olevan kiinni päätöksistä.

- Suomalaisessa maatalouspolitiikassa on jo pitkään ainakin sanojen tasolla haluttu tuottaa sitä mitä kuluttajat tahtovat ostaa. Nyt kuluttajilta on tullut selvä signaali siitä, että luomua tahdotaan lisää.

Lue myös:

    Uusimmat