MTV Sportin F1-asiantuntija Ossi Oikarinen uskoo, että Lotuksen perjantaina julkaisemassa kuvassa näkyvä eripituisista osista koostuva keula on hyväksytetty Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla.
Yhdessä Lotuksen kuvista näkyy, että kaksihaaraisessa keulassa vasemmanpuoleinen osa on selvästi oikeaa lyhyempi.
Formula ykkösten säännöt uudistuivat täksi kaudeksi myös keulan korkeuden ja leveyden osalta. Tallit pyrkivät suuntaamaan ilmavirtausta keulasta auton alle, mutta keulassa ei saa olla kahta kärkeä. Lotus on kuitenkin keksinyt keinon kiertää pykälää.
– Pidempi puoli täyttää säännön, jossa sanotaan, että keulassa täytyy olla tietty pinta-ala tietyllä korkeudella. Lyhyemmällä puolella ei ole säännön kanssa mitään tekemistä. Se toimii enemmän tukena etusiivelle, Oikarinen selventää.
Epäsymmetrinen muotoilu herättää kysymyksen sääntökikkailun vaikutuksesta auton ajettavuuteen. Oikarisen mukaan vaikutusta ei kuitenkaan ole.
– Ovathan nämä autot muutenkin epäsymmetrisiä jäähdytyksen ja aerodynamiikan osalta. Ei se siihen hirveästi vaikuta. Keulassa olevalla raolla haetaan juuri sitä, että nokan alle pääsisi ilmaa, jolla saadaan tehostettua etupään downforcea.
Hylkäykset tiedotetaan kaikille talleille
F1-autojen keulasääntöä muutettiin turvallisuussyistä. Nokan madaltamisella on vaikutusta eri suunnista tuleviin törmäyksiin.
– Jos auto törmää toisen perään, tämän pitäisi estää se, ettei keula hyppää heti taivaisiin, kuten korkeiden keulojen kanssa kävi. Toisaalta ne ovat vähän turvallisempia sivutörmäyksissä, koska matalampi keula ei silloin keihästä toista autoa, Oikarinen sanoo.
Lotuksen erikoinen ratkaisu vaikuttaa siltä, että FIA saattaisi hyvinkin kieltää tällaisen keulan käytön. Oikarinen kuitenkin uskoo, että keksinnöllä on tekninen hyväksyntä.
– En usko, että sitä hylätään. Yleensä tiimit kysyvät sääntöjen rajalla olevista ratkaisuista, että mitä mieltä FIA on niistä.
– Sieltä pyydetään tekninen hyväksyntä ja jos se hylätään, se menee tiedoksi kaikille talleille. Jos se hyväksytään, niin vain kyseessä ollut tiimi saa tiedon. Sillä tavalla estetään se, etteivät uudet innovaatiot leviä heti kaikille muille.
Lotuksella tosin on vielä aikaa hioa osiaan, kun se jättää ensi viikon Jerezin testit väliin.
Lotus paljastui kummajaiseksi – uudistus sääntöjen mukainen?