Lompakkoon taas uusi maksukortti - busseissa maksetaan pian Waltilla

Joukkoliikenteen maksuvälineeksi on tulossa uusi valtakunnallinen Waltti-matkakortti, joka tulevaisuudessa kelpaa 22 kaupunkiseudulla pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Ideana on että samaa korttia voi käyttää matkalippuna kaikissa kaupungeissa. 

Waltti-matkalipun testaaminen on käynnistynyt Jyväskylässä ja Joensuussa. Jyväskylässä pilotti jouduttiin tosin jo keskeyttämään ohjelmistovirheen vuoksi. Uusi yritys tehdään lähiaikoina. Joensuussa testaamisessa ei ole ollut suurempia ongelmia.

Kesätyönä matkalipun testaus

Testaajia oli alunperin tarkoitus saada liikkeelle noin 500. Esimerkiksi Joensuussa Walttia ovat kokeilleet kaupungin ja liikennöitsijöiden työntekijät. Yksi heistä on harjoittelija Hanna Ratilainen, jolle iski harvinainen kesätyö.

– Onhan se mukavaa päästä ensimmäisten joukossa testaamaan, Hanna kehuu.

Ratilainen raportoi kokemuksista korttiyhtiölle ja liikenteen järjestäjälle. Samalla toimii puskaradio.

– Kaverit ovat sanoneet, että erittäin hyvä uudistus ja kaivattu uudistus. Helpottaa matkustusta kaupunkialueen ulkopuolellekin.

Joensuussa Waltti-järjestelmä joutuu tositestiin kun koulut alkavat ja 1700 koululaiskorttia alkaa vinkua bussien maksupäätteissä.

Yrittäjät erittäin happamia

Waltti-kortti on asiakkaalle näkyvin osa valtavaa joukkoliikenneuudistusta, jossa suomalainen bussiliikenne myllätään perusteellisesti ja kilpailu avataan. Taustalla on EU:n palvelusopimusasetus (PSA), joka ei salli nykyistä linjaliikennelupamallia. 

Liikennöitsijät ovat antaneet uudistuksesta ja myös Waltti-matkakortista myrkyllistä palautetta. Kuntien ja valtion yhteisesti omistama Lippu- ja maksujärjestelmä Oy, TVV saa kovaa kritiikkiä. Uuden yhtiön perustaminen nielee miljoonia julkista rahaa, yrittäjät huomauttavat.

– Pitää ihmetellä miksi pyörä pitää keksiä uudestaan. Tällaisia valtakunnallisia maksujärjestelmiä on ollut linja-autoliikenteessä jo toistakymmentä vuotta, harmittelee Linja-Karjala Oy:n toimitusjohtaja Jukka Komulainen.

Kollega Kari-Pekka Hietala Savo-Karjalan Liikenteestä sanoo diplomaattisesti, että siinä veneessä soudetaan, johon on jouduttu.

– Eipä siitä uskalla sanoa, että tuleeko sutta vai sekundaa, Hietala pyörittelee.

Kunnat ottavat vastuun

Myös bussiasiakkaan jatkoyhteydet huolestuttavat yrittäjiä. Kun Waltti-kortin sovellusalue loppuu, asiakas joutuu ostamaan jatkoyhteyden erikseen. 

Uudessa järjestelmässä kunnat ottavat vastuun seutuliikenteen järjestämisestä. Se on vähän erikoista, kun palveluja on viime aikoina kunnissa yleensä ulkoistettu. 

- Nyt haetaan läpinäkyvyyttä, tietoa siitä mistä maksetaan, perustelee Joensuun kaupungin joukkoliikennelogistikko Marja-Leena Inkinen-Remes.

Liikennöitsijöiden vetämässä aiemmassa joukkoliikennemallissa olennainen tieto jäi yrittäjien haltuun.

– On ollut hieman vaikea saada liikennöintitietoja, tietoja tuloista, tietoja matkustajamääristä. Emme ole tienneet mitä liikennöitsijät ovat seutuliikenteestä ansainneet, Inkinen-Remes muotoilee.

Kustannukset epäilyttävät

Jatkossa liikenteen järjestäjä väittää tietävänsä montako matkustajaa miltäkin pysäkiltä kyytiin nousee. Se helpottaa liikenteen suunnittelua. Inkinen-Remes myöntää, että ainakin Joensuussa kaupungille on tullut alkuvaiheessa ennakoitua enemmän työtä.

– Käsityönä on jouduttu siirtämään tietoa järjestelmästä toiseen. Myös aikataulut työllistävät.

Yrittäjät ihmettelevät julkisen sektorin uutta roolia liikenteen järjestämisessä.

– Eniten minua pelottaa tässä, että kunnat ovat lähteneet mukaan sellaiseen asiaan josta he eivät tiedä kulujaan. Että mitä tämä järjestelmä maksaa tulevaisuudessa heille, Komulainen pohtii.

Joensuun kaupunki on yksi TVV:n omistajista. Uutta kilpailutusmallia on perusteltu myös kokonaissäästöillä, mutta ne ovat vielä epäselviä.

– Tämän mallin tarkoitus ei ole myöskään tuottaa voittoa. Jos kustannukset nousevat kilpailutuksen jälkeen, lippujen hintoja on nostettava tai palveluja supistettava, Inkinen-Remes sanoo.

Hän lupaa, että jatkossa ainakin nuorisolle on luvassa edullisia lippuja.

Säätämistä viimeiseen yöhön

Toimitusjohtaja Hietalan mukaan bussiyhtiön henkilöstö joutui erittäin tiukalle, kun esimerkiski rahastuspäätteet päivitettiin vasta edellisenä iltana. Muutakin säätämistä on ollut riittävästi.

– Toivottavasti saadaan sitten myös se taustalla se tietokanta toimimaan ja tulot kirjautumaan niille joille ne tulot kuuluu, Hietala tuhahtaa.

Waltti-kortin testaus laajenee seuraavaksi Kuopioon, Ouluun ja Lahteen. Visiona on, että muutamassa vuodessa Walttia voi käyttää maksuvälineenä myös kaukoliikenteen busseissa, junissa ja lentokoneissa.

Walttia käyttämään on tulossa vähitellen kaikkiaan 22 kaupunkiseutua. Pääkaupunkiseudun HSL rakentaa omaa järjestelmää, joka pyritään ottamaan käyttöön vuonna 2016. Tarkoitus on, että se keskustelee Waltin kanssa eli kortit käyvät ristiin.

Waltti ladataan netissä

Ideana on, että Waltti-kortti ladataan pääosin netissä. Varsinkin nuorisolle se lienee helppo juttu, mutta kortin voi ladata myös erilaisissa kaupunkien palvelupisteissä. 

Walttiin voi ladata halutun lipun joko käyttöaikaan tai matkojen määrään perustuen. Korttiin voi ladata myös arvoa eli käytännössä rahaa kun sitä aikoo käyttää esimerkiksi toisessa kaupungissa. Korttia voi ladata myös bussissa.

Lue myös:

    Uusimmat