Liikenneministeriö: Autokanta uusittava nopeasti

Saasteita

Autokannan uusiminen on liikenneministeriön arvion mukaan tehokkain keino liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. Liikenneministeriö julkisti tänään ilmastopoliittisen ohjelmansa.

Jos Suomen autokanta uusiutuisi vähäpäästöiseksi kahdeksan prosentin eli 200 000 auton vuosivauhtia, liikenteen päästöt alenisivat jopa 2,3 miljoonalla tonnilla vuoteen 2020 mennessä. Tämä olisi jo kaksi kolmasosaa liikenteelle asetetusta 15 prosentin päästövähennystavoitteesta. Tavoitteena on, että uusien henkilöautojen ominaispäästöt olisivat vuonna 2020 95 g/km kun ne nyt ovat noin 163,5 g/km.

-Tänä vuonna ennakoidaan, että autoja vaihdetaan noin 98 000 eli paljon pitää vielä tapahtua. Tällä vauhdilla emme onnistu, mutta toivotaan, että ajat muuttuvat, sanoo kansliapäällikkö Harri Pursiainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Liikenneministeri luottaa siihen, että kansalaiset ovat kiinnostuneita vähempipäästöisistä autoista.

- Auton hankinta ei tietenkään ole vain ilmastopolitiikkaa vaan siihen vaikuttaa oman kodin taloudellinen tilanne. Luulen kuitenkin, että kun ihmiset vaihtavat autoja, monet katsovat, mitä ne hiilidioksidipäästöt ovat ja sitä kautta autokanta alkaa uudistua, uskoo liikenneministeri Anu Vehviläinen (Kesk.)

Autoille energiamerkinnät jo tänä vuonna

Aluksi tavoitteeseen pyritään valistuksella. Jo tänä vuonna autoihin on tarkoitus saada samankaltaiset energiamerkinnät kuin kodinkoneissa. Jo kevään aikana energiamerkintöjä kokeillaan kahdessa autoliikkeessä ja vuoden lopulla merkkien pitäisi olla kaikissa liikkeissä. Autojen energiatehokkuutta voi vertailla myös Ajoneuvohallintakeskuksen nettisivuilla.

- Tällaisen energiamerkinnän avulla kansalaiset tietävät autoa ostaessaan, miten syöppö sen on ja millaiset sen päästöt ovat - ihan niinkuin jo monissa kodinkoneissa jo on, kertoo Harri Pursiainen.

Ministeriö aikoo myös lisätä liikenteen energiatehokkuutta houkuttelemalla kuljetusyrittäjiä tekemään energiatehokkuussopimuksia. Yksityisautoilijoita opastetaan energiatehokkuuteen muunmuassa järjestämällä taloudellisen ajotavan koulutusta.

Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen suosiota yritetään edelleen lisätä. Tavoitteena on, että vuonna 2020 joukkoliikennematkoja tehtäisiin 100 miljoonaa enemmän kuin nyt. Pyörä- ja kävelymatkoja yritetään lisätä 300 miljoonalla. Käytännössä tämä tarkoittaisi 20 prosentin lisäystä sekä joukkoliikenteen että kevyen liikenteen matkoihin.

Jotta tämä toteutusi, tarvittaisiin lisää kevyen liikenteen väyliä ja lisärahaa kymmeniä miljoonia euroja joukkoliikenteen kehittämiseen.

- Tässä ministeriössä voimme auttaa asiaa investoimalla ratahankkeisiin ja kevyen liikenteen väyliin, sanoo Harri Pursiainen.

Keppi käyttöön 2012

Jos liikenteen päästövähennykset eivät onnistu valistuksen ja kannusteiden avulla, otetaan käyttöön tehokkaammat keinot. Vuonna 2012 päätetään, tarvitaanko uusia taloudellisia ohjauskeinoja, jotta liikenteen päästöt saataisiin alenemaan. Tällaisia keinoja olisivat esimerkiksi liikenteen polttoaineverot, tienkäyttömaksut ja ruuhkamaksut.

- Minusta pidemmällä aikavälillä pitäisi pyrkiä eroon auto- ja ajoneuvoverosta. Joskus tulevaisuudessa verot voisivat määräytyä auton käytön mukaan. Siellä, missä on ruuhkia ja hyvä joukkoliikenne, oman auton käyttö olisi kalliimpaa. Siellä, missä oman auton käyttö on pakollista eikä vaihtoehtoja ole, käyttö olisi halvempaa, suunnittelee liikenneministeri Vehviläinen.

Kansliapäällikkö hakee esimerkkiä Saksasta.

- Saksassa on käytössä tällainen romutusmaksu. Kun vie 10 vuotta täyttäneen auton romuttamolle, valtio maksaa siitä jotain. Suomessahan ei vielä ole mitään päätöksiä tällaisesta tehty, mutta sitäkin pitää harkita vuonna 2012, arvelee Harri Pursiainen.

Lue myös:

    Uusimmat