Lidlin valikoima ei enää vastedes ole kaikissa kaupoissa sama, vaan myymälät ovat joko kattavan perusvalikoiman tai laajennetun valikoiman myymälöitä.
– Kahtiajaon perussyynä on se, että valikoiman laajentuessa emme saa kaikkia tuotteita mahtumaan neliöiltään pienempiin myymälöihin, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström tiedotteessa.
Vuoden 2020 aikana Lidlin valikoima on käyty läpi tavallista tarkemmin ja hyllyihin on saapunut satoja uusia tuotteita. Kaupassa valikoimakehitys on jatkuvaa ja suurempia muutoksia tehdään tyypillisesti aina sesongin vaihtuessa, eli esimerkiksi ennen joulua ja kesää. Nyt kyseessä on kuitenkin tavallista suurempi kokonaismuutos.
Forsströmin mukaan Lidl käytti alkuvuodesta 2020 paljon aikaa tuotevalikoimansa tarkastamiseen ja uudistamiseen.
– Saamme asiakaspalveluumme jatkuvasti asiakkaiden toiveita ja meillä on paljon hyvää markkinatietoa, joiden pohjalta pyrimme nyt tuomaan tarjolle erilaisia toivottuja tuotteita, Forsström sanoo.
Laajennettu valikoima osassa myymälöitä tarkoittaa, että niissä myydään perusvalikoiman lisäksi tuotteita, joita ei ole tarjolla kaikissa Suomen Lidleissä.
Hyllytilaa on tehty lisää
Lidlin vakituiseen tuotevalikoimaan kuuluu noin 2 500 tuotetta. Myymälöitä on lähes 200, joista alkuvaiheessa noin neljäsosa tarjoaa perusvalikoiman ja 75 prosenttia laajennetun valikoiman. Myymälämuutoksia tekemällä pyritään kuitenkin saamaan entistä useampi myymälä laajennetun valikoiman piiriin.