Lentokoneiden vakiväen ja vuokratyön turvaselvityksissä eroja – ”Kuka se on, joka ohjaamoon menee?”

Suomessa lentokoneiden uudet turvallisuusohjeistukset eivät vaikuta matkustamohenkilökunnan työhön. Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksessä ihmetellään kuitenkin käytäntöä siitä, että Euroopan ulkopuolelta tulevalle vuokratyövoimalle ei tehdä yhtä kattavia turvallisuusselvityksiä kuin lentoyhtiöiden vakituiselle väelle.

Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Thelma Åkers kertoo, että yhdistys on esittänyt kysymyksen turvallisuusselvityksistä liikenteen turvallisuusvirasto Trafille.

– Meillä ei ole muuta vipuvartta tähän asiaan, sillä se on täysin viranomaisten käsissä. Me olemme tiedustelleet asiaa Trafilta ja meille on tällainen vastaus annettu, että sitä ei pystytä tekemään, koska se on liian vaikeaa, Åkers toteaa.

Åkersin mukaan esimerkiksi Suomen ja Hong Kongin sekä Suomen ja Singaporen välisillä lennoilla käytetään paljon vuokratyövoimaa.

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu toteaa, että Trafi edellyttää kaikilta suomalaisten lentoyhtiöiden miehistönjäseniltä turvaselvityksen työsuhteen laatuun tai kansallisuuteen katsomatta. Sen lisäksi Euroopan komission säädös vaatii, että Euroopan talousalueen lentoyhtiöiden miehistökortin haltijoille on tehty taustantarkistus.

– Miehistökortti puolestaan vaaditaan pääsyyn lentoaseman turvavalvotulle alueelle. Toisin sanoen turvallisuusselvitys on tehtävä eurooppalaisten lentoyhtiöiden miehistöjäsenille, Henttu summaa.

Asiaa on Hentun mukaan tarkasteltava kokonaisturvallisuuden näkökulmasta. Turvallisuusselvityksistä on keskusteltu useissa eri yhteyksissä.

– Tätä keskustelua ei ole syytä käydä julkisesti, vaan asiantuntijoiden kesken. Haastetta tässä on yllin kyllin, Henttu toteaa.

Ohjaamoon menee se, joka parhaiten pääsee

Euroopan lentoturvallisuusviraston antama uusi ohjeistus siitä, että ohjaamossa tulisi olla jatkuvasti kaksi henkilöä, ei ole vaikuttanut suomalaisten yhtiöiden matkustamohenkilökunnan toimintaan. Lentoturvallisuusvirasto antoi uuden ohjeistuksensa viime tiistaina sattuneen lentoturman jälkeen, kun Germanwings-lentoyhtiön koneen perämies perämies lukitsi itsensä ohjaamoon ja ohjasi koneen päin vuorta.

Kotimaisissa yhtiöissä kahden henkilön käytäntö on ollut voimassa jo tähänkin saakka. Sitä, kuka henkilökunnasta ohjaamoon menee, ei toistaiseksi ole määritelty tarkemmin.

– Ohjaamoon menee sellainen henkilö, joka siinä kohtaa parhaiten siihen pystyy irroittautumaan. Kaikilla meillä on samat koulutukset ja valmiudet.

Koska vakiväen ja Euroopan ulkopuolelta tulevan vuokraväen turvallisuusselvityksissä on eroja, heittää Åkers ilmoille ajankohtaisen kysymyksen.

– Tämmöinen käytäntö meillä on ollut. Sitä voidaan tietysti kysyä, että kuka se henkilökunnasta sitten jatkossa on, joka sinne ohjaamoon menee.

Lue myös:

    Uusimmat