Lempiohjelma lähti - kanavapaketti jää? Uusi pelisääntö avuksi

Maksullisten kanavapakettien sisältöjen muutokset ovat herättäneet kuluttajissa hämmennystä. 

Kuluttajaviranomaisille ja palveluntarjoajille on tullut useita yhteydenottoja, kun jonkin urheilulaji, kanava tai sarja poistuu kanavapaketista. Tällöin osa kuluttajista haluaisi päästä eroon määräaikaisesta sopimuksesta.

Maksu-tv-palveluille on kuitenkin luonteenomaista, että niiden sisältö voi muuttua ilman, että kyseessä olisi sopimusehtojen muuttaminen. Kuluttajan kannalta on ongelmallista, että tällaisissa tilanteissa ei voi vedota siihen, että määräaikaisiin sopimuksiin ei voi tehdä muutoksia.

Nyt Kuluttaja-asiamies ja Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry ovat sopineet maksukanavapakettien muutostilanteita koskevasta sopimusehdosta. 

Jos tv-kanavapaketin sisältö ei pysy mahdollisimman samanlaisena ja riittävän monipuolisena, kuluttajalla on oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus.

Kuluttaja-asiamies korosti neuvotteluissa, että kuluttajan on sopimusta tehdessään tiedettävä selvästi, millaiseen sopimukseen ja palveluun hän sitoutuu. 

– On hienoa, että kuluttajan asema muutostilanteissa on nyt selkeämmin määritelty ja paremmin turvattu. Palveluntarjoajien ja mediatalojen on kuitenkin kiinnitettävä huomiota myös siihen, että kuluttajille ei luoda vääriä mielikuvia markkinoinnissa ja myyntitilanteissa. Kuluttajia ei saisi houkutella tietyllä ohjelmalla tai kanavalla, ellei samalla kerrota selvästi, että kyseinen tuote ei välttämättä kuulu sopimukseen koko sopimuskauden ajan, sanoo kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen.

Se, milloin kanavapaketin sisällön muutos on niin suuri, että kuluttaja voi sen perusteella irtisanoa määräaikaisen sopimuksen, riippuu viime kädessä kunkin tapauksen yksityiskohdista.

Ongelmatilanteissa kuluttaja voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai viedä asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Lue myös:

    Uusimmat