Virolainen Ford-kuljettaja Ott Tänak ja Volkswagenin norjalaispilotti Andreas Mikkelsen jakavat Suomen MM-rallin johdon torstai-iltana ajetun Harjun erikoiskokeen jälkeen.
Jari-Matti Latvala hävisi kärjelle 2,1 sekuntia ja on kuudentena. Kolmanneksi Harjulla ajoi MM-sarjaa johtava Sebastien Ogier. Latvalan Volkswagen-tallitoveri Ogier hävisi kärjelle 0,1 sekuntia.
Ralli pääsee toden teolla vauhtiin perjantaina, jolloin ajetaan yhteensä 11 erikoiskoetta. Ohjelmassa on muuan muassa kahteen kertaan kaasuteltava Mökkiperän pikataival, joka on usein osoittautunut huippukuljettajillekin hankalaksi paikaksi.
Nostalgista kyytiä
Latvala ampaisi torstaina uransa 164 MM-osakilpailuun, ja MM-sarjan tilaston mukaan se on eniten suomalaiskuljettajista kautta aikojen.
- Tuo tuntuu isolta määrältä. Mutta aloitin 17-vuotiaana ja olen nyt 31. Vuodet ovat kuluneet nopeasti, mutta minulla on vielä paljon tavoiteltavaa, Latvala sanoi.
Torstaina Harjun erikoiskokeen oheistapahtumana nähtiin nostalgista kyytiä, kun Harri Toivonen ajoi 30 vuotta sitten Korsikan MM-rallissa kuolleen Henri-veljensä entistä Lanciaa. Kyseisen Delta S4 -mallin kerrottiin olleen Henri Toivosen ajokkina hänelle voitokkaassa RAC-rallissa vuonna 1985.
Harri Toivonen eteni Harjulla maltillisesti, mutta B-ryhmän Lancian ääni ja ulkonäkö tarjosivat rallin ystäville hienon kokemuksen.
