Joulu on tulossa ja lahjakauppa alkaa käydä kuumana. Oikeanlaisen lahjan valitseminen voi olla hankalaa, ja vielä hankalammaksi se käy, kun tahtoisi ostaa lähipiirin lapsille jonkin hauskan mutta samalla kehittävän lahjan. Onko tämä aivan mahdoton yhtälö?
Lasten koko elämä on yhtä oppimista, he oppivat lähestulkoon mistä tahansa. Lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Pelastakaa lapset ry:n ylilääkäri Jari Sinkkonen muistuttaa, että kaikki on kiinni mielihyvästä: ilman sitä oppiminen on varsinaista tervanjuontia.
– Lapset tekevät mielellään asioita, jotka ovat heidän mielestään hauskoja, ja joiden parissa he tuntevat saavuttavansa jotain. He eivät ajattele oppivansa siinä samassa, vaan se tulee sivutuotteena, Sinkkonen sanoo.
Oppimisen kannalta tärkeää on se, millaiseksi lapsi tuntee olonsa. Kun hänellä on turvallinen olo ja hän on kiinnostunut jostakin asiasta, hän oppii ilman opettamistakin jatkuvasti uutta.
Kannusta, älä tyrkytä
Lapsen vanhempien tehtävänä on tarjota lapselle mahdollisuus oppia. Oppimista ei pidä kuitenkaan suorittaa järjestelmällisesti vaan se on hyvä pitää leikinomaisena.
– Moni lapsi oppii esimerkiksi lukemaan jo ennen kouluikää niin, että hänelle luetaan ääneen, tai yhdessä pelataan kirjaimiin liittyviä pelejä. Lapsen kiinnostuksen herääminen kannattaa hyödyntää, mutta tuputtaminen ei ole oikea keino, muistuttaa WSOYpron Oppi&Ilo-tuotesarjan tekijä Riitta Nisonen, joka on tehnyt pitkän uran myös rehtorina ja oppikirjailijana.
Myös lastenpsykiatri Jari Sinkkonen varoittaa liiallisesta tyrkyttämisestä: ylhäältä käsin opettamalla ei saa aikaan hyvää jälkeä.
– Sain kerran arvioitavakseni lastenkirjan, jonka ajatuksena oli, että jokaisessa tarinassa oli jokin opetus. Se oli aivan hirveä tekele! Sormi pystyssä saarnaaminen ei toimi, vaan lasten kanssa pitää puhua.
