Lääkkeiden laiton markkinointi villiintynyt

Reseptilääkkeiden laiton markkinointi kuluttajille on hujahtanut tällä vuosituhannella aivan uudelle aaltopituudelle. Ja tulevaisuudessa vauhti näyttää pikemminkin vain kiihtyvän, sanoo Kelan terveystutkimuksen päällikkö Timo Klaukka.

Vauhtia ei vaimenna se, että kuluttajille suunnattu markkinointi on laitonta ja usein myös lääketeollisuuden omien ohjeiden vastaista. Valvonta tulee aina askelen perässä. EU:n komission uusi yritys lääkeyritysten kuluttajainformaation vapauttamiseksi voi villitä markkinointia entisestään.

Yhtään pyyteetöntä lääkeyrityksen kampanjaa ei Klaukka ole pitkän uransa aikana vielä nähnyt.

- Aina yrityksen oma tuote nousee pintaan, ja tavoitteena on saada kuluttaja lääkäriin peräämään itselleen tätä lääkettä.

Yritykset etsivät itselleen potilaita

- Ennen potilaat etsivät hoitoa, nykyisin lääkeyritykset etsivät itselleen potilaita, sanoo professori Riitta Ahonen Kuopion yliopistosta. Kuluttajille lähetetään kotiin kutsuja miesten iltoihin. Nettitestit passittavat kovimmankin sarvimiehen kipin kapin lääkärin pakeille lääkettä hakemaan.

Kun näin luodaan kyvykkäitä miehiä, on heille saatava kosteita kumppaneita. Ja tähänkin löytyy omat testit vain tähän ongelmaan vihkiytyneeltä nettisivulta, kertoo Ahonen.

Myös pelottelu sairauksilla on Ahosen mukaan yleistä. Ellei älyä käyttää ajoissa lääkettä, halvaantuu tai käy muuten huonosti.

Lääketeollisuus on onnistunut valjastamaan myös potilasjärjestöt ja median asiamiehikseen.

Ahonen muistaa, miten lääkeyrityksen järjestämän "kipuillan" jälkeen alueen valtalehti kehotti lukijoitaan vaihtamaan särkylääkkeensä tuolloin uusiin kipulääkkeisiin koksibeihin.

Rokotemarkkinointia yli rajojen

- Tiedottaminen kuluttajille on laitonta, jos sen tarkoitus on edes epäsuorasti lisätä reseptilääkkeiden myyntiä, sanoo hallitusneuvos Pekka Järvinen sosiaali- ja terveysministeriöstä. Valvonta kuuluu Lääkelaitokselle.

Rokotteiden markkinointi kuluttajille on kiellettyä siinä missä lääkkeidenkin. Poikkeuksena ovat Järvisen mukaan vain viranomaisten hyväksymät kampanjat kuten tuore A-hepatiitti-kampanja oli.

Viime vuonna nähtiin ennennäkemätön papilloomavirusrokotekampanja, jossa vyörytyksen kohteeksi joutuivat niin asiantuntijat, kansanedustajat kuin mediakin, sanoo rokoteosaston johtaja Terhi Kilpi Kansanterveyslaitokselta. Tavoitteena oli ilmeisesti saada uusi rokote pikavauhtia rokotusohjelmaan.

Myös keväisin kiertävä punkkibussi ja syksyisin kiertävä flunssabussi ovat osoittautuneet hyviksi markkinointikeinoiksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat