Kymmeniätuhansia palautteita kaupungeille – näistä asioista valitetaan

Kuntalaiset antavat nykyään ahkerasti palautetta netissä.

Etenkin isommat kaupungit ovat tällä vuosikymmenellä avanneet verkkosivuilleen palveluja, jonne pyritään ohjaamaan mahdollisimman iso osa palautteesta. Katujen kunto, joukkoliikenne, kirjastot ja terveyspalvelut ovat aiheiden kestosuosikkeja.

Helsingin kaupunki vastasi viime vuonna lähes 50 000 asukaspalautteeseen ja Turku yli 14 000:een. Kuopiolla palautepalvelu oli käytössä toista vuotta, viestejä tuli vajaat 3 000. Helmikuussa Kuopio liitti järjestelmäänsä sosiaali- ja terveyspuolen palautteet, joten määrä kasvanee tuntuvasti.

Kaikissa kolmessa esimerkkikaupungissa kaikkeen palautteeseen pyritään vastaamaan muutamien arkipäivien kuluessa. Suunnittelija Marjo Marjamäki Turun kaupungilta kertoo, että toimivasta palautejärjestelmästä on selkeää hyötyä kaupungille.

– Kuntalaisethan kylillä ja toreilla liikkuvat, ja heiltä saa ensi käden tietoa ongelmista sekä kehittämisideoita. Joskus kiitoksiakin.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling kiittelee kuntien satsausta palautepalveluun. Pelkästään sähköisiin järjestelmiin ei saa kuitenkaan keskittyä.

– Palautetta pitää ottaa vastaan usealla tavalla, sillä kaikki eivät käytä nettiä. Kirjeet, puhelinsoitot ja suora suullinen palaute ovat yhtä tärkeitä.  

Lue myös:

    Uusimmat