Kuvat: Hirviöstä kaunottareksi – tarina Volvo XC90:n hurjan muodonmuutoksen takana

Volvo XC90 (4)
Volvo XC90 (7)

Volvo XC90 pysyi lähes samanlaisena yli kymmenen vuotta. Kun sen upouusi versio sai nähdä päivänvalon, se sai katsojansa haukkomaan henkeä – ihastuksesta.

MTV Autot haastatteli Volvo XC90:n ulkoisesta suunnittelusta vastannutta Anders Gunnarssonia. Halusimme selvittää kuinka ruotsalaismerkki onnistui luomaan kulttimaineeseen nousseesta – mutta ei-niin-viehättävästä – vanhasta XC90:stä katumaasturimarkkinoiden ehkäpä kauneimman tuotteen.

– Vanhasta XC90:stä muodostui ikoni, se oli suurmenestys. Olisi voinut olla mahdollista jatkaa designia vanhan mallin perusteella, evoluutioajattelumallilla. Mutta vanha versio oli markkinoilla useita vuosia ja se rakennettiin vanhalle alustalle, Gunnarsson kertoo.

Volvo XC90 (2)
Volvo XC90 (5)

Volvon aie on saada uusi mallistonsa teknisesti samanlaisille pohjalevyratkaisuille, vain mittasuhteet muuttuisivat autojen koon mukaan.

– Uusi XC90 on tehty täysin uudelle SPA-alustallemme (scalable product architecture, sama tekniikka eri Volvo-mallien kokoon suhteutuvana) ja se on teknisesti jättiaskeleen vanhaa mallia edellä. Siksi halusimme uudistaa myös designin. Oli äärimmäisen tärkeää osoittaa yleisölle, että me muutumme ja olemme aloittamassa jotakin aivan uutta. Halusimme tehdä suunnittelun keinoin selväksi sen, että siirrymme XC90:n kanssa luksus-segmenttiin.

Uusi johtajisto on tuonut Volvolle kokonaan uuden suunnan.

– Saimme selkeän suunnan työllemme. (Muotoilujohtaja) Thomas Ingenlath toi mukanaan runsaasti uutta energiaa ja hän johtaa meidät kohti uusia uria Volvon visuaalisen suunnittelun kehittämisessä. XC90 on hänen aikakautensa ensimmäinen luomus, Gunnarsson ylistää.

– XC90:n designissa haluttiin hyödyntää uuden SPA-alustaratkaisun tarjoamat hyödyt. Meidän osastomme väki oli määrittämässä auton mittoja esimerkiksi alustan rakenteen – kuten akselivälin – auton pituuden, leveyden ja korkeuden suhteen. Näitä ulottuvuuksia muokkaamalla XC90 sai meiltä oman ulkomuotonsa, ja ulkomuoto uhkuu jämeryyttä.

Volvo XC90 (3)
Volvo XC90 (6)

Volvon designosasto käytti ohjenuorinaan konkreettisia asioita ja sanoja, kun XC90:ä suunniteltiin. Sanoista mukana olivat laatusanat itsevarma, majesteettinen ja vakava.

– Mietimme myös, mikä eläin XC90 olisi. Se on leijona.

Suunnitteluprosessin aikana Gunnarssonin tiimi laittoi myös Volvon logon uusiksi.

– Yksi työtämme määrittävä ohjenuora olivat yksityiskohdat. Tämä näkyy erityisesti etu- ja takalamppujen, ovenkahvojen, etumaskin ja Volvon logon uudelleensuunnittelussa. Logon ja maskin suunnittelusta huokuvat ylpeytemme ja uskomme Volvoon.

– Eräs suunnittelun kulmakivistä on myös skandinaavinen design-filosofia. Unohdimme loputtomat määrät erilaisia muotoja ja teimme selkeydestä pääteeman. Pelkistetyt pinnat yhdessä tarkasti mietityin pokkauksin tekevät XC90:stä haluamamme näköisen tuotteen.

– Etulamppujen led-kuviot ovat muotoiltu (ukkosenjumala) Thorin vasaran muotoon. Kyseessä on mielikuva asenteestamme.

Kohderyhmäksi Volvo on XC90:n kohdalla valinnut laajan ikäjakauman, mutta lompakon sisältö rajaa tätä väkeä suppeaksi.

– Kohderyhmäämme kuuluu kuka tahansa, jolla on varaa ylelliseen, viimeisintä huutoa edustavaan, turvalliseen, huipputekniseen katumaasturiin, joka on paketoituna upeaan designiin.

Mikäli Volvo XC90:n vanhempi malli miellyttää, kuvissa nähtävä vuoden 2012 D5 AWD malli on myynnissä Länsiauton vaihtoautovalikoimassa hintaan 43 950 euroa toimituskuluineen.

Lue myös:

    Uusimmat