Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuvat: Hirviöstä kaunottareksi – tarina Volvo XC90:n hurjan muodonmuutoksen takana

Volvo XC90 muuttui ulkoisesti eniten keulailmeeltään.
Volvo XC90 muuttui ulkoisesti eniten keulailmeeltään.
Julkaistu 21.11.2015 18:57
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

niimes

Ville Järveläinen

Volvo XC90 pysyi lähes samanlaisena yli kymmenen vuotta. Kun sen upouusi versio sai nähdä päivänvalon, se sai katsojansa haukkomaan henkeä – ihastuksesta.

MTV Autot haastatteli Volvo XC90:n ulkoisesta suunnittelusta vastannutta Anders Gunnarssonia. Halusimme selvittää kuinka ruotsalaismerkki onnistui luomaan kulttimaineeseen nousseesta – mutta ei-niin-viehättävästä – vanhasta XC90:stä katumaasturimarkkinoiden ehkäpä kauneimman tuotteen.

– Vanhasta XC90:stä muodostui ikoni, se oli suurmenestys. Olisi voinut olla mahdollista jatkaa designia vanhan mallin perusteella, evoluutioajattelumallilla. Mutta vanha versio oli markkinoilla useita vuosia ja se rakennettiin vanhalle alustalle, Gunnarsson kertoo.

Sivuprofiili

Volvon aie on saada uusi mallistonsa teknisesti samanlaisille pohjalevyratkaisuille, vain mittasuhteet muuttuisivat autojen koon mukaan.

– Uusi XC90 on tehty täysin uudelle SPA-alustallemme (scalable product architecture, sama tekniikka eri Volvo-mallien kokoon suhteutuvana) ja se on teknisesti jättiaskeleen vanhaa mallia edellä. Siksi halusimme uudistaa myös designin. Oli äärimmäisen tärkeää osoittaa yleisölle, että me muutumme ja olemme aloittamassa jotakin aivan uutta. Halusimme tehdä suunnittelun keinoin selväksi sen, että siirrymme XC90:n kanssa luksus-segmenttiin.

Uusi johtajisto on tuonut Volvolle kokonaan uuden suunnan.

– Saimme selkeän suunnan työllemme. (Muotoilujohtaja) Thomas Ingenlath toi mukanaan runsaasti uutta energiaa ja hän johtaa meidät kohti uusia uria Volvon visuaalisen suunnittelun kehittämisessä. XC90 on hänen aikakautensa ensimmäinen luomus, Gunnarsson ylistää.

– XC90:n designissa haluttiin hyödyntää uuden SPA-alustaratkaisun tarjoamat hyödyt. Meidän osastomme väki oli määrittämässä auton mittoja esimerkiksi alustan rakenteen – kuten akselivälin – auton pituuden, leveyden ja korkeuden suhteen. Näitä ulottuvuuksia muokkaamalla XC90 sai meiltä oman ulkomuotonsa, ja ulkomuoto uhkuu jämeryyttä.

Takaa

Volvon designosasto käytti ohjenuorinaan konkreettisia asioita ja sanoja, kun XC90:ä suunniteltiin. Sanoista mukana olivat laatusanat itsevarma, majesteettinen ja vakava.

– Mietimme myös, mikä eläin XC90 olisi. Se on leijona.

Suunnitteluprosessin aikana Gunnarssonin tiimi laittoi myös Volvon logon uusiksi.

– Yksi työtämme määrittävä ohjenuora olivat yksityiskohdat. Tämä näkyy erityisesti etu- ja takalamppujen, ovenkahvojen, etumaskin ja Volvon logon uudelleensuunnittelussa. Logon ja maskin suunnittelusta huokuvat ylpeytemme ja uskomme Volvoon.

– Eräs suunnittelun kulmakivistä on myös skandinaavinen design-filosofia. Unohdimme loputtomat määrät erilaisia muotoja ja teimme selkeydestä pääteeman. Pelkistetyt pinnat yhdessä tarkasti mietityin pokkauksin tekevät XC90:stä haluamamme näköisen tuotteen.

– Etulamppujen led-kuviot ovat muotoiltu (ukkosenjumala) Thorin vasaran muotoon. Kyseessä on mielikuva asenteestamme.

Volvo XC90XC90:n muodonmuutos on melkoinen.

Kohderyhmäksi Volvo on XC90:n kohdalla valinnut laajan ikäjakauman, mutta lompakon sisältö rajaa tätä väkeä suppeaksi.

– Kohderyhmäämme kuuluu kuka tahansa, jolla on varaa ylelliseen, viimeisintä huutoa edustavaan, turvalliseen, huipputekniseen katumaasturiin, joka on paketoituna upeaan designiin.

Mikäli Volvo XC90:n vanhempi malli miellyttää, kuvissa nähtävä vuoden 2012 D5 AWD malli on myynnissä Länsiauton vaihtoautovalikoimassa hintaan 43 950 euroa toimituskuluineen.

Volvo XC90 (1)Takapuoli on XC90:n ehkä vähiten muuttunut ulkoinen osa.

Volvo XC90 (8)Volvon ohjaamo vuoden 2012 XC90:ssä.

Volvo XC90 (9)Takapenkillä on hyvät tilat vuoden 2012 mallissa.

Volvo XC90 avaimet.Avainten muotoilussa voi havaita radikaalin eron.

Lisää aiheesta:

Saako uusi huippu-Volvo nimensä pohjoismaisesta mytologiasta? Ainakin tämä sopisi suuhun huomattavasti paremmin kuin "XC90"Volvo paljasti täysin uuden V60-farmarin: Enemmän tilaa, tyyliä ja turvallisuutta20-vuotiaalla avo-Volvolla takanaan värikäs historia – näitä asioita et tiennyt C70:stäMitä seuraavaksi Renault? Villi konseptiauto näyttää suunnanKommentti: Volvo S90 on upea autouutuus – mutta sen peppu on suorastaan karmeaMetroseksuaali vai macho? Näin vastaavat Audin uuden pikkumaasturin suunnittelijat
VolvoAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volvo
  • 10.7.10:16
    Maastohiihto

    Hiihtopomo Jelena Välbestä otettu kuva yllätti – jäljitys Venäjälle onnistui

  • 7.4.06:31
    Huutokaupat

    Huutokauppa muuttui totaalisesti – näin paljon esimerkiksi Jope Ruonansuun Volvosta piti maksaa

  • 28.3.22:22
    Remu Aaltonen

    Remun entinen erikoisauto huutokaupataan – tältä näyttää kuvankaunis "Prinsessa"

  • 01.11.202419:45
    Keksinnöt

    Time-lehti nimesi Volvon turvallisuusjärjestelmän yhdeksi vuoden parhaista keksinnöistä

  • 25.08.202310:01
    Autot

    Volvo pääsi yllättämään: EM90 on valmistajan ensimmäinen täysiverinen tila-auto