Volvo XC90 pysyi lähes samanlaisena yli kymmenen vuotta. Kun sen upouusi versio sai nähdä päivänvalon, se sai katsojansa haukkomaan henkeä – ihastuksesta.
MTV Autot haastatteli Volvo XC90:n ulkoisesta suunnittelusta vastannutta Anders Gunnarssonia. Halusimme selvittää kuinka ruotsalaismerkki onnistui luomaan kulttimaineeseen nousseesta – mutta ei-niin-viehättävästä – vanhasta XC90:stä katumaasturimarkkinoiden ehkäpä kauneimman tuotteen.
– Vanhasta XC90:stä muodostui ikoni, se oli suurmenestys. Olisi voinut olla mahdollista jatkaa designia vanhan mallin perusteella, evoluutioajattelumallilla. Mutta vanha versio oli markkinoilla useita vuosia ja se rakennettiin vanhalle alustalle, Gunnarsson kertoo.
Sivuprofiili
Volvon aie on saada uusi mallistonsa teknisesti samanlaisille pohjalevyratkaisuille, vain mittasuhteet muuttuisivat autojen koon mukaan.
– Uusi XC90 on tehty täysin uudelle SPA-alustallemme (scalable product architecture, sama tekniikka eri Volvo-mallien kokoon suhteutuvana) ja se on teknisesti jättiaskeleen vanhaa mallia edellä. Siksi halusimme uudistaa myös designin. Oli äärimmäisen tärkeää osoittaa yleisölle, että me muutumme ja olemme aloittamassa jotakin aivan uutta. Halusimme tehdä suunnittelun keinoin selväksi sen, että siirrymme XC90:n kanssa luksus-segmenttiin.
Uusi johtajisto on tuonut Volvolle kokonaan uuden suunnan.
– Saimme selkeän suunnan työllemme. (Muotoilujohtaja) Thomas Ingenlath toi mukanaan runsaasti uutta energiaa ja hän johtaa meidät kohti uusia uria Volvon visuaalisen suunnittelun kehittämisessä. XC90 on hänen aikakautensa ensimmäinen luomus, Gunnarsson ylistää.





