Kuuden euron palvelumaksu ei ole kohtuuton

Kuluttajavalituslautakunnan mielestä pankin perimä kuuden euron palvelumaksu ei ole kohtuuton, vaikka se palvelun laatuun ja yleiseen hintatasoon nähden onkin suuri.

Asia liittyy Sampo Pankin ja asiakkaan väliseen erimielisyyteen, joka koski kuuden euron palvelumaksun perintää lyhyestä pankkitapahtumasta. Vihtiläismies talletti ystävänsä tilille 1500 euroa käteisenä, josta pankki peri maksun. Miehen mukaan tapahtuma kesti vain minuutin, kun virkailija otti rahat vastaan ja kirjasi ne pankin tietojärjestelmään.

Miehen mukaan maksu on kohtuuton, jos sitä vertaa esimerkiksi lounasravintolan palveluun, jossa asiakasta palvellaan puoli tuntia ja asiakas saa vielä ruokaakin. Sammon mukaan tapahtuma on hinnoiteltu sen hinnastossa. Jos asiakas olisi tallettanut rahaa omalle tililleen, tapahtuma olisi ollut maksuton.

Kuluttajavalituslautakunta otti maksun kohtuuttomuutta arvioidessaan huomioon sen, että pankilla on vaihtoehtoisia maksutapoja, joista ei peritä palvelumaksua tai joista perittävä maksu on huomattavasti kuutta euroa pienempi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat