Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuopion bussiturmassa oli ainesta vielä pahempaan – "Turvavöiden käytöstä oli erityistä hyötyä"

1:25Aamu valkeni Kuopion turmapaikalla – ihmiset järkyttyneitä
Julkaistu 25.08.2018 16:40

MTV UUTISET - STT

Perjantaina bussiturmassa Kuopiossa oli myös onnea matkassa, vaikka onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä.

Aineksia oli vielä pahempaan, arvioi tutkintaryhmän johtaja Anssi Parviainen Onnettomuustutkintakeskuksesta.

Bussi törmäsi pudotuksessa ratakuilun seinämään eikä kaatunut sen pohjalla kulkevalle radalle. Ilmeisesti se myös ohitti junaradan ajolangat.

–  Turvavöiden käytöstä oli erityistä hyötyä, Parviainen sanoi lauantaina.

Pelastuslaitoksesta kerrottiin STT:lle jo perjantaina, että merkittävä osa matkustajista käytti vöitä. Tieliikennelain mukaan turvavöitä tulee käyttää bussissa, jos sellaiset on.

Mikään kaide ei olisi kestänyt

Parviaisen mukaan bussin vaurioista ja onnettomuuspaikan jäljistä selviää, että bussi tuli liittymästä risteykseen huomattavaa nopeutta. Jälkien perusteella bussi vaikuttaa yrittäneen väistää autoja edessään.

Törmättyään joihinkin niistä se syöksyi risteävän tien kaistojen ja jalkakäytävän yli suoraan ratakuilun kaiteen läpi.

–  Yksi tutkintakohde on, pitäisikö sillankaiteiden olla vahvempia, Parviainen kertoi.

Perjantain turmaa mitkään kaiteet eivät kuitenkaan olisi kestäneet.

–  Sellaista kaidetta ei voi rakentaa, joka kestää sellaisen törmäyksen, Parviainen totesi.

Sääolosuhteet olivat hyvät

Tutkinnassa tarkastellaan myös risteyksen suunnittelua. Bussista tutkitaan kaikki mahdollinen jarruista ja renkaista tietokoneisiin. Lisäksi selvitetään olosuhteet onnettomuuden sattuessa ja pelastustoimien sujuminen.

Ilmatieteen laitoksen mukaan päivä oli ollut Kuopiossa täysin poutainen eli tie oli ollut kuiva.

Parviainen tapasi lauantaina alkuiltapäivästä toimittajia ja kuvaajia varikkohallissa, jonne bussi siirrettiin nosto-operaation jälkeen lauantain vastaisena yönä. Nosto oli onnistunut hyvin, eikä bussi saanut siinä lisää vaurioita. Sen etuseinä oli tuhoutunut törmäyksissä, mutta runko oli säilynyt melko lailla kokonaisena.

Selitystä turmaan ei vielä ole

–  Mitään selittävää tekijää ei ole vielä selvinnyt. Kaikki tutkitaan, Parviainen sanoi.

Pelastushenkilökunta saapui paikalle nopeasti, Parviaisen mukaan viidessä minuutissa, koska Neulamäen paloasema on vain muutaman kilometrin päässä.

Uhrien hoitoa helpotti, että myös Kuopion yliopistollinen sairaala on lähellä. Ensimmäinen hälytys onnettomuudesta tuli kello 14.49, viimeiset uhrit saatiin pois paikalta kello 15.45.

Kuljettajaa yritetään kuulla lauantaina

Onnettomuustutkinnassa selvitetään syitä, ei syyllisiä. Se kuuluu poliisille, joka tekee oman esitutkintansa erikseen onnettomuustutkinnasta. Bussin kimpussa ovat siis sekä poliisin että Otkesin tekniset tutkijat, jotka kertovat toisilleen havaintojaan mutta tekevät niistä omat päätelmänsä.

Myös bussin kuljettajan kanssa keskustelevat sekä poliisin että Otkesin tutkijat.

Lauantaina aamupäivällä Otkesin tutkijat tutkivat bussin lisäksi onnettomuuspaikkaa ja kävivät tapahtumia läpi muiden viranomaisten kanssa. Vielä lauantaina yritetään myös päästä kuulemaan kuljettajaa, jos se vaan on mahdollista.

Lisää aiheesta:

Koulubussin turma tapahtui vaaralliseksi tiedetyssä paikassa Kaskisilla – kyydissä olisi voinut olla enemmänkin lapsia: "Osa odotti bussia"Kuopion tuhoisan bussiturman tutkinta valmis: Kuljettajalle raskaat syytteet kuolemantuottamuksista – onnettomuuden syy edelleen mysteeriKuopion turmabussissa matkustanut Aimo kuvailee rajua kyytiä: "Auto meni keskiviivan ja reunaviivojen välillä ja jopa ylikin"Näin tutkinta jatkuu: Seuraavaksi etsitään turmabussia vastaava linja-auto – jarrujen pettäminen poissuljettuKuopion turmabussi autovarikolla – vauriot ja jäljet bussissa viittaavat huomattavaan nopeuteenKuopion bussionnettomuudesta lisää tietoa: Suuri osa matkustajista oli turvavöissä – Lähin juna oli turmahetkellä tunnin päässä
Kuopion bussiturmaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuopion bussiturma
  • 08.12.202113:39
    Kuopio

    Hovioikeus piti ennallaan Kuopion vuoden 2018 bussiturman tuomion – kuljettajalle ehdotonta vankeutta

  • 08.12.202106:10
    Rikos

    Kuopion bussiturmasta annetaan tuomio hovioikeudessa – käräjillä kuljettaja tuomittiin ehdottomaan vankeuteen

  • 27.10.202114:35
    Oikeudenkäynnit

    MTV paikalla hovioikeudessa: Kuopion turmabussin kuljettaja liikuttui kyyneliin muistellessaan onnettomuuspäivää – "Jouduin niin kauheaan myllyyn, että yritin unohtaa"

  • 26.10.202113:57
    Oikeudenkäynnit

    MTV paikalla hovioikeudessa: Eläkeläisten karaokekerhon kylpyläreissu päättyi karmeasti – 4 kuoli ja yli 20 loukkaantui bussiturmassa Kuopiossa

  • 19.12.202006:13
    Kuopio

    Kuuntele nauha oikeudesta: Kuopion turmabussin kuski kuvailee viimeistä hetkeä ennen linjurin rysähtämistä junaraiteille