Kuluttajavirasto: Näin turhat remonttiriidat voitaisiin välttää!

Kuluttajavirasto toteaa, että mahdolliset remontista aiheutuneet ongelmat, kuten viivästyskorvaukset ja hintariidat voitaisiin välttää, jos remontin tekijöiden kanssa sovittaisiin asioista kirjallisesti.

Kuluttajavirasto kertoo, että remontit ovat yksi suosituimpia valitusaiheita: ne ovat jatkuvasti kolmen kärjessä ja tänä vuonna neuvontaan on tullut jo 2 900 yhteydenottoa remontteja koskien.

Remonttikiistoille on usein yhteistä se, että työn tilanneen kuluttajan ja remonttifirman kesken ei ole tehty minkäänlaista kirjallista sopimusta. Silloin kiistoissa on vain sana sanaa vastaan ja asian ratkaiseminen ilman tuomioistuinkäsittelyä saattaa olla vaikeaa.

Kuluttajavirasto tarjoaa omaa pienremontin sopimusmalliaan kuluttajien avuksi. Sopimukseen on kirjattava myös aliurakoitsijat.

Vapaamuotoiseen sopimukseen kannattaa Kuluttajaviraston mukaan kirjata:

  • mitä remonttiin sisältyy
  • mitä remontti maksaa
  • millä perusteilla ja aikataululla laskutus tapahtuu
  • mitä ja minkä laatuisia materiaaleja käytetään ja kuka ne hankkii
  • tekeekö työn tilaaja joitain järjestelyjä tai toimenpiteitä
  • aloitus- ja valmistumisaika
  • miten toimitaan, jos työ viivästyy, jälki ei vastaa sovittua tai korjaukset viivästyvät
  • mahdolliset aliurakoitsijat

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat