Kaupoista, toreilta ja kauppahalleista kysytään yhä useammin, mistä niissä myytävät ruokatuotteet ovat lähtöisin. Enää ei riitä, että ruoka on kotimaista, vaan sen halutaan olevan vieläkin lähempänä tuotettua eli niin sanottua lähiruokaa.
- Kiinnostus lähiruokaan on kasvanut aivan selvästi. Siitä on tullut jopa eräänlainen muoti-ilmiö, kertoo Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n kuluttajatyöryhmän puheenjohtaja Kaija Väänänen.
Hänen mukaansa etenkin nuoret ovat intoutuneet kyselemään lähiruoan perään. Väänänen toteaa, että lähiruoalle ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää.
- Se on lähiympäristössä tuotettua ruokaa, mutta esimerkiksi Närpiössä Pohjanmaalla kasvatettu tomaatti on maakunnan puukkojunkkareiden lisäksi lähiruokaa vielä savolaiselle mummollekin.


