Silakan rooli on kuluttajien silmissä ristiriitainen. Sitä pidetään hyvänä, edullisena ja monipuolisena kalana, mutta sen rooli on hyvin arkipäiväinen. Siinä missä lohi on kuningaskala tai made talven gourmetherkku, silakka on "vain silakka".
Muun muassa tällaisia tuloksia saatiin, kun Pro Kala ry tutkitutti miten nuoret kuluttajat suhtautuvat silakkaan. Projektipäällikkö Katriina Partasen mielestä tutkimuksen viesti on selvä: silakan nykyistä häilyvää ja ristiriitaista roolia pitäisi jämäköittää. Silakan nykyiset käyttötavat eivät innosta kuluttajia. Silakkaa toivotaan tarjolle uudella tavalla ja tässä peräänkuulutetaan ennen kaikkea tuottajien panosta. Uudella tavalla esille tuotuna silakasta voitaisiin saada houkuttelevampi elintarvike ja saada kalan arvostus sen ansaitsemalleen tasolle.

