Kuluttajaliitto IL:ssä: Uusien asuntojen virheet maan tapa

Uusien asuntojen rakennusvirheiden ja -vikojen määrä kasvaa Kuluttajaliiton mukaan koko ajan.

Kuluttajaliiton johtava juristi Tuula Sariola sanoo, että Kuluttajaliiton neuvontaan tulee jatkuvasti yhteydenottoja, jotka koskevat uusien asuntojen virheitä ja ongelmia.

- Se on ikään kuin muuttunut maan tavaksi eikä ole enää mikään ilmiö, Sariola sanoo Iltalehden haastattelussa.

Sariolan mukaan ongelmien taustalta löytyy useasti sama syy: kiireessä rakentaminen. Toiseksi syyksi hän nostaa kommunikoinnin puutteen.

- Rakennustyömailta puuttuu vanhan ajan rakennusmestari, joka komentaa koko väkeä.

Kolmanneksi virheiden ja puuteiden aiheuttajaksi Sariola mainitsee huolimattomuuden. Hän antaa esimerkiksi tapauksen, jossa asunnosta puuttui kokonaan kosteuseristeet.

- Ne oli unohdettu laittaa. Oliko ihme, että vedet tulivat läpi.

Kuluttajaliiton juristi korjaa väärää olettamusta, joka liittyy kunnan rakennustarkastajan tehtävään.  Hän muistuttaa, että rakennustarkastajan tekemä käyttöönottotarkastus ei ole asukkaan laadunvalvontaa. Tarkastuksenkin jälkeen voi löytyä puutteita.

Asunnon puutteista ja rakennusvirheistä raportoineita asukkaita on kuluttajaliiton tietojen mukaan monesti uhkailtu ja peloteltu. Rakennuttajat saattavat uhkailla lakimiesarmeijalla tai pelottelevat hiljaiseksi.

- Ei kannata pelästyä eikä jäädä yksin. Neuvoa voi kysyä esimerkiksi Kuluttajaliiton neuvontapuhelimesta. Asian voi viedä myös kuluttajariitalautakuntaan, Sariola neuvoo.

Kuluttajaliiton johtava juristi muistuttaa, että rakennuttajat ovat korvausvelvollisia virheistään.

 

Lue myös:

    Uusimmat