Kuluttajalehti kysyi autoyhtiöiltä "Päästöhuijaatteko?" – vastaukset kuin papukaijan suusta

Briteissä kuluttajatuotteiden testaamiseen ja niistä raportointiin erikoistunut Which?-lehti otti pihteihinsä autonvalmistajat, ja kysyi näiltä suoraan päästöhuijauksesta.

Volkswagenin päästöskandaalista on kerrottu laajasti ympäri maailman. Mutta mitä muiden autojen päästöarvot ovat? Which?-lehti on omien sanojensa mukaan toistuvasti osoittanut testeissä, että lukuisten automerkkien ilmoittavat lukemat ovat kaukana arkiajossa syntyvistä lukemista.

Which? lähestyi autotehtailta suoralla kysymyksellä. Vastaukset muistuttavat keskustelua papukaijan kanssa, sillä toistoa on – ja paljon. Vastaukset alla.

Manipuloitteko polttoainetestausta?


BMW

– BMW ei manipuloi tai peukaloi päästötestejä. Noudatamme kunkin myyntimaan lakisääteisiä vaatimuksia, ja kaikki testimme täyttävät paikalliset määräykset. Tuemme uuden päästömittaussääntelyn käyttöönottoa Euroopassa ja sen ulkopuolella.

Daimler/Mercedes-Benz

– Kiellämme ehdottomasti kaikki syytökset koskien ajoneuvojemme päästötarkastuksia. Testauksen aikana laittomasti päästöjä vähentäviä estolaitteita ei ole koskaan käytetty eikä tulla käyttämään Daimlereissa.

– Mercedes-Benz tukee uuden maailmanlaajuisen testausmenetelmän käyttöönottoa (WLTP). Tämä menettelyn tavoitteena on tuoda standardit (toim. huom. testiympäristö) ja reaalimaailma lähemmäksi toisiaan.

Ford

– Kaikki Ford-ajoneuvot täyttävät päästövaatimukset ilman niin kutsuttuja estolaitteita. Kaikki eurooppalaiset ajoneuvot päästötestataan typpihyväksyntöjä myöntävän viranomaisen valvonnassa. Suoritamme kaikki testit määräysten mukaisesti.

Honda

– Hondan liiketoiminta perustuu luottamukseen ja sitoutumiseen noudattaa kaikkia lakeja ja määräyksiä poikkeuksetta. Honda ei käytä mitään laittomia ohjelmistoja tai estolaitteita.

– Monet eurooppalaiset viranomaiset ovat ehdottaneet lisätestejä valvoakseen estolaitteiden käyttöä. Honda tukee näitä lisätestejä, sillä ne auttavat vahvistamaan sääntelyä ja kuluttajien luottamusta.

Hyundai

– Vahvistamme, ettei yksikään ajoneuvo ole varustettu tarkoituksella milläkään ohjelmistolla, jonka tarkoituksena olisi säädellä päästötestien tuloksia. Hyundai Motor noudattaa kaikkien myyntimaidensa, mukaan lukien Euroopan, määräyksiä ja menetelmiä.

Jaguar Land Rover

– Jaguar Land Rover ei käytä mitään päästöjä peitteleviä laitteita tai ohjelmistoja.

Kia Motors

– Kia Motors vahvistaa, että yksikään sen ajoneuvoista ei ole varustettu ohjelmistolla, joka säätelisi päästötestien tuloksia. Kia Motors noudattaa kaikkien niiden alueiden asetuksia ja menetelmiä, joissa se myy autoja, myös Euroopassa.

Mazda

– Mazda tekee kaikkensa varmistaakseen, että jokainen bensiini ja dieselmoottori noudattaa kunkin myyntimaan määräyksiä. Mazda ei käytä laittomia ohjelmistoja tai estolaitteita. Asiakkaat voivat olla varmoja, että heidän autonsa noudattaa kaikkia määräyksiä.

Mitsubishi

– Jokainen Mitsubishi Motors Corporationin (MMC) valmistamat bensiini- ja dieselmoottorit noudattavat täysin myyntimaansa määräyksiä. MMC ei ole koskaan käyttänyt ohjelmistoja tai muita laittomia keinoja vähentääkseen bensiinimoottoreiden, dieselmoottoreiden tai ladattavien hybridiautojen päästötuloksia. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että ajoneuvot noudattavat kaikkia voimassa olevia määräyksiä.

Nissan

– Voimme yksiselitteisesti todeta, että olemme sitoutuneet noudattamaan lakeja ja täyttämään vaadittavat määräykset kaikilla markkinoilla, joilla toimimme maailmanlaajuisesti.

– Voimme myös vahvistaa, että Nissan ei käytä estolaitteita tuotteissaan, ja se noudattaa typpihyväksyntämenettelyä kaikissa maissa joissa se toimii.

Opel/Vauxhall

– General Motorsin ohjelmistoissa ei ole ominaisuuksia, jotka osaavat havaita ajoneuvon olevan päästömittaustestissä. GM sisältää tässä tapauksessa Opel- ja Vauxhall-merkit.

– Painotamme, että meillä on jatkuvia prosesseja käynnissä, jotka varmistavat lujalla tavalla päästömääräysten noudattamisen.

– Tiedämme, että päästömittausten menetelmän muutoksesta on keskusteltu paljon. Muutoksen tavoitteena on saada päästömittausten eroja pienemmiksi laboratorio-olosuhteiden ja liikenteessä ajamisen välillä. Olemme aktiivisesti mukana näissä keskusteluissa ja noudatamme uusia sääntöjä tarkasti, kun ne otetaan käyttöön.

PSA Peugeot Citroën

– Kunnioitamme testausmenettelyn käyttöä kaikissa toimintamaissamme, ja autoihimme ei ole koskaan asennettu ohjelmistoja tai järjestelmiä, jotka tuottaisivat puhtaampia päästötuloksia testiolosuhteissa kuin todellisessa ajossa.

Renault

– Renault noudattaa säännöksiä ja lakeja kaikilla markkinoilla joilla se toimii. Meidän ajoneuvojamme ei ole varustettu estolaitteilla, jotka pyrkisivät muuttamaan päästötestien tuloksia. Renault tukee testien suorittamista todellisissa olosuhteissa, jolloin tuloksista saadaan laboratoriotestejä luotettavampia.

Suzuki

– Suzuki haluaa vahvistaa, ettei yksikään sen ajoneuvoista ole varustettu tarkoituksella ohjelmistolla tai estolaitteella, joka manipuloisi päästötestien tuloksia.

– Suzuki GB PLC (Iso-Britannian Suzuki) haluaa vakuuttaa asiakkaat ja jälleenmyyjät siitä, että se noudattaa kaikkia asianmukaisia menettelyjä ja testiasetuksia.

Toyota

– Voimme vahvistaa, ettei Toyota- tai Lexus-malleissa ole minkäänlaisia huijauslaitteita, eikä meillä ole “huijausstrategiaa”, joka olisi käytössä testilaitteiden tehokkuuden vähentämiseksi.

– Voimme myös vahvistaa, että päästöjä kontrolloivat laitteemme ja strategiamme toimivat täysin samalla tavalla, ajetaanpa ajoneuvoillamme sitten testipenkissä tai tiellä.

Volvo

– Volvo Cars ei ole koskaan käyttänyt, eikä tule koskaan käyttämäänkään laitteita autoissaan, joilla voi manipuloida päästömittauksia. Volvon moottoreissa on samat asetukset, ovatpa ne sitten testattavana tai arkikäytössä.

– Volvo Cars uskoo, että nykyinen testijärjestelmä toimii vertailtaessa eri valmistajien automalleja alan sisällä. Siitä huolimatta, Volvo haluaa tehdä yhteistyötä muiden valmistajien kanssa toteuttaaksemme uuden testausmenetelmän, joka vastaa paremmin jokapäiväisiä ajo-olosuhteita.

Julkaisemme käännöksen/lainat poikkeuksellisesti kokonaisuudessaan, sillä tämä on sekä autotehtaiden että lukijoiden/kuluttajien edun mukaista.

Lähde: Which?

---

Tommi, 9, pääsi huippunopean Teslan kyytiin. Mitä pikkumies oli mieltä kiihtyvyydestä?

Nollasta sataan kolmessa sekunnissa 2:46

Lue myös:

    Uusimmat