Mainos

Kuluttaja-asiamies: Kännyköiden mainonta kuriin

Kuluttaja-asiamies vaatii kännyköiden mainontaa kuriin. Kuluttaja-asiamies Erik Mickwitzin matkapuhelinoperaattoreille ja suurimmille kännyköiden vähittäismyyjille lähettämän paimenkirjeen mukaan kännykkämainosten puheaikatarjoukset ja markkinointiarpajaiset eivät saa hallita mainosta asiatietojen kustannuksella. Matkapuhelimet ja puhelinliittymät pitää myydä hinnalla ja laadulla, kuten muutkin tuotteet. Ohjeissa todetaan puhelimen ja liittymän kytkykaupan olevan myös selkeästi telemarkkinalain vastaista.

Nuoret joutuneet vaikeuksiin

Kuluttaja-asiamiehen mukaan matkapuhelinmainontaa ovat hallinneet joko markkinointiarpajaiset tai ilmainen puheaika, vaikka kännykän hankkijalle on paljon tärkeämpi tieto se, mitä puhelimen käyttäminen jatkossa maksaa.

Massiivinen markkinointi ilmaisella puheajalla ja hintatietojen puuttuminen ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että erityisesti nuoret ovat joutuneet maksuvaikeuksiin ja ylivelkaantuneet nimenomaan kännykkälaskujen vuoksi. Kuluttaja-asiamiehen antamassa ohjeessa todetaan, että tarjottujen liittymien hinnastojen pitää vastaisuudessa löytyä jokaisesta liikkeestä, Tiettyä, yksilöityä liittymää mainostettaessa pitää kertoa sen kustannukset: avausmaksu, kuukausimaksu ja puhelujen hinnat. Jos liittymää mainostetaan avausmaksulla 0 mk, on samalla kerrottava liittymän kuukausimaksu ja annettava myös tietoa puhelujen hinnoista.

Koska liikkeet ovat yleensä sitoutuneet tarjoamaan vain yhden operaattorin liittymää, kunnon hintavertailu edellyttää kännykkää hankkivilta jalkatyötä. Selkeiden hintatietojen tarpeellisuus korostuu siten jo markkinoinnissa.

Kännykänostaja totutetaan lörpöksi

Kuluttaja-asiamiehen mukaan tarjouksiin on liittynyt myös rajoituksia, joita ei ole selkeästi kerrottu markkinoinnissa. Eräässä kampanjassa mainostettiin 200 markan ilmaista puheaikaa. Mainoksen mukaan puheaikaetu on käytettävissä 50 mk/laskutuskausi neljän kuukauden ajan.

Ensimmäiseltä laskutuskaudelta jäänyt etu siirtyisi seuraavalle kaudelle, seuraavilta kausilta käyttämättä jäänyttä etua ei siirretä eikä hyvitetä. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällaisen tarjouksen perusteella kännykkää hankkiva ei voi mitenkään suunnitella puhelimenkäyttöään niin, että hän voisi hyödyntää edun täysimääräisesti. Kännykän ostaja ei liittymää hankkiessaan voi tietää kyseisen operaatorin laskutuskauden pituutta. Puheajan porrastuksen tarkoituksena onkin kuluttaja-asiamiehen mukaan totuttaa kännykänkäyttäjä puhumaan paljon.
(STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.