Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuljetusala bensaverokorotuksesta: Jokainen sentti, mikä lisätään, nostaa kulujamme 10 miljoonalla

Julkaistu 06.04.2016 10:40
Toimittajan kuva

Eeva Louko

eeva.louko@mtv.fi

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry tuomitsee hallituksen eilisessä kehysriihessä tehdyn päätöksen nostaa jälleen polttoaineveroa.

Hallitus päätti eilisessä kehysriihessä noin 370 miljoonan euron uusista leikkauksista. Yksi päätös oli polttoaineveron nosto. 

Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestön SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo, että päätös nostaa polttoaineveroa on tuhoisa kuljetusalalle.

– Päätös syö suomalaista kilpailukykyä. Meillä on muutenkin korkea polttoainevero, esimerkiksi ero Baltian maihin on tuntuva. Se näkyy polttoaineen hinnassa, Lehtonen sanoo. 

Lehtosen mukaan hyvinkin pieniltä kuulostavat korotukset voivat todellisuudessa vaikuttaa erittäin merkittävästi kuljetusalaan. Hänen mielestään päätös nostaa veroa on lyhytkatseinen.

– Jokainen sentti, mikä lisätään, nostaa maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia 10 miljoonalla. Eli esimerkiksi 2 sentin nousu tarkoittaa 20 miljoonan euron lisäkustannuksia kilpailukykykivirekkaan, Lehtonen penää.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Korotus pienempi paha henkilöautoilijalle

Keskimääräiselle henkilöautoilijalle tämä tarkoittaa hallituksen mukaan 30-35 euron lisämenoa vuodessa. Veron korotus näkyykin tulevaisuudessa nimenomaan kuljetuksien kallistumisessa.

– Tässä pitäisi katsoa isoa kuvaa, ja puhua niistä miljoonista, joita tässä on tulossa maksettavaksi. Yksityiskuljettajalle se ei varmaan taloutta kaada, mutta kilpailukykytilanteissa ja kovilla markkinoilla senttienkin korotus voi olla hyvinkin ratkaiseva, Lehtonen lisää.

Lehtosen mukaan SKAL:n toive on, että polttoaineveron korotus kompensoitaisiin suomalaisille palautusjärjestelmällä.

– Me odotamme nyt kovasti sitä, että tasapainoitettaisiin tiemaksujärjestelmä, joka pistäisi myös ulkomaiset rekat maksamaan Suomen tieverkon käytöstä, ja suomalaisille kompensoitaisiin korotus polttoaineveron palautusjärjestelmällä, hän luonnehtii.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Laskeeko hallituksen päätös jakeluvelvoitteen keventämisestä polttoaineiden hintoja? Asiantuntijoilla täysin eri näkemyksetDieselin ennätyskorkea hinta uhkaa lähes jokaisen kuljetusyrittäjän tulevaisuutta – "Järkevämpää jättää ajamatta"Suurimmat oppositiopuolueet pitävät hallituksen energiaratkaisuja omana ansionaan – "Kyllä sinne jäi vielä uupumaan paljon"Näin rajusti dieselin hinnan nousu näkyy kuljetusyrittäjän kukkarossa: "Sopimusliikennettä ajetaan tappiolla"Dieselin hinta kurittaa ankarasti Suomen kuljetusalaa – ammattidieselistä toivotaan yritysten kannattavuuden pelastajaaPolttoaineverotus kiristyy tänään – kuljetusalalle isku on useita kymmeniä miljoonia: "Yksittäisen ajoneuvon kulut nousevat jopa 10 000 euroa vuodessa"
Sipilän hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sipilän hallitus
  • 29.10.00:01
    Talous

    Nyt se on laskettu: Hyvätuloisten ostovoima kasvaa, yksinhuoltajilla ja työttömillä heikkenee

  • 25.4.17:35
    Taksit

    Taksiuudistuksen lakiluonnoksessa mukana kiistellyt taksamittarit ja värilliset kilvet

  • 01.10.202316:13
    Petteri Orpo

    Orpo pääministerin haastattelutunnilla: Ministerien palkkioiden mahdollinen leikkaaminen käydään hallituksen piirissä läpi

  • 18.08.202308:18
    Yliopisto

    Helsingin yliopiston alamäki herättää jo huolta korkeakoulutuksen tilasta – "Muut Pohjoismaat painivat täysin eri sarjassa"

  • 04.04.202316:20
    Juha Sipilä

    Tutkimus: Asiakasmaksujen korotukset köyhdyttivät Sipilän kaudella varsinkin ikääntyneitä