Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry tuomitsee hallituksen eilisessä kehysriihessä tehdyn päätöksen nostaa jälleen polttoaineveroa.
Hallitus päätti eilisessä kehysriihessä noin 370 miljoonan euron uusista leikkauksista. Yksi päätös oli polttoaineveron nosto.
Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestön SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo, että päätös nostaa polttoaineveroa on tuhoisa kuljetusalalle.
– Päätös syö suomalaista kilpailukykyä. Meillä on muutenkin korkea polttoainevero, esimerkiksi ero Baltian maihin on tuntuva. Se näkyy polttoaineen hinnassa, Lehtonen sanoo.
Lehtosen mukaan hyvinkin pieniltä kuulostavat korotukset voivat todellisuudessa vaikuttaa erittäin merkittävästi kuljetusalaan. Hänen mielestään päätös nostaa veroa on lyhytkatseinen.
– Jokainen sentti, mikä lisätään, nostaa maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia 10 miljoonalla. Eli esimerkiksi 2 sentin nousu tarkoittaa 20 miljoonan euron lisäkustannuksia kilpailukykykivirekkaan, Lehtonen penää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Korotus pienempi paha henkilöautoilijalle
Keskimääräiselle henkilöautoilijalle tämä tarkoittaa hallituksen mukaan 30-35 euron lisämenoa vuodessa. Veron korotus näkyykin tulevaisuudessa nimenomaan kuljetuksien kallistumisessa.

