Kuljetusala bensaverokorotuksesta: Jokainen sentti, mikä lisätään, nostaa kulujamme 10 miljoonalla

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry tuomitsee hallituksen eilisessä kehysriihessä tehdyn päätöksen nostaa jälleen polttoaineveroa.

Hallitus päätti eilisessä kehysriihessä noin 370 miljoonan euron uusista leikkauksista. Yksi päätös oli polttoaineveron nosto. 

Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestön SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen sanoo, että päätös nostaa polttoaineveroa on tuhoisa kuljetusalalle.

– Päätös syö suomalaista kilpailukykyä. Meillä on muutenkin korkea polttoainevero, esimerkiksi ero Baltian maihin on tuntuva. Se näkyy polttoaineen hinnassa, Lehtonen sanoo. 

Lehtosen mukaan hyvinkin pieniltä kuulostavat korotukset voivat todellisuudessa vaikuttaa erittäin merkittävästi kuljetusalaan. Hänen mielestään päätös nostaa veroa on lyhytkatseinen.

– Jokainen sentti, mikä lisätään, nostaa maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia 10 miljoonalla. Eli esimerkiksi 2 sentin nousu tarkoittaa 20 miljoonan euron lisäkustannuksia kilpailukykykivirekkaan, Lehtonen penää.

Korotus pienempi paha henkilöautoilijalle

Keskimääräiselle henkilöautoilijalle tämä tarkoittaa hallituksen mukaan 30-35 euron lisämenoa vuodessa. Veron korotus näkyykin tulevaisuudessa nimenomaan kuljetuksien kallistumisessa.

– Tässä pitäisi katsoa isoa kuvaa, ja puhua niistä miljoonista, joita tässä on tulossa maksettavaksi. Yksityiskuljettajalle se ei varmaan taloutta kaada, mutta kilpailukykytilanteissa ja kovilla markkinoilla senttienkin korotus voi olla hyvinkin ratkaiseva, Lehtonen lisää.

Lehtosen mukaan SKAL:n toive on, että polttoaineveron korotus kompensoitaisiin suomalaisille palautusjärjestelmällä.

– Me odotamme nyt kovasti sitä, että tasapainoitettaisiin tiemaksujärjestelmä, joka pistäisi myös ulkomaiset rekat maksamaan Suomen tieverkon käytöstä, ja suomalaisille kompensoitaisiin korotus polttoaineveron palautusjärjestelmällä, hän luonnehtii.

Lue myös:

    Uusimmat