Kuka maksaa, jos sähköpotkulauta on pysäköity väärin? Helsingissä laputettu jo yli sata lautaa

Sähköpotkulautailuun ehdotetaan toimilupamallia – miten käy vapaan kilpailun? 3:05
Miten sähköpotkulautoja vuokraavia firmoja koskeva toimilupamalli on toiminut muualla Euroopassa? Boltin maajohtaja Ilja Tauber ja toimilupamallia Suomeen ajavan Kuntaliiton kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna keskustelivat asiasta Huomenta Suomessa.

Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta on viime syksystä lähtien puuttunut aiempaa tiukemmin jalkakäytäville ja muihin sopimattomiin paikkoihin pysäköityihin sähköpotkulautoihin. Kuka maksaa, jos sähköpotkulauta on pysäköity virheellisesti?

Helsingin eteläisessä kantakaupungissa on viime syksystä alkaen rajoitettu sähköpotkulautojen pysäköintiä. Uudistuksella pyritään hallitsemaan pysäköinneistä aiheutuvia haittoja. Vuokrayhtiön sähköpotkulaudan saa jättää rajoitusalueen sisäpuolella vain erikseen merkityille pysäköintipaikoille.

Helsingin Sanomien mukaan sähköpotkulautojen parkkipaikkoja on tulossa eteläiseen kantakaupunkiin noin 250 kappaletta, joissa jokaisessa tulee olemaan tilaa 10–20 sähköpotkulaudalle.

Rajoitusalueen sisäällä virheellisesti pysäköidyille sähköpotkulaudoille ei määrätä pysäköintivirhemaksuja, kuten autoille, vaan laudat siirretään kulkua haittaamasta ja seurauksena on siirtomaksu.

Sähköpotkulaudan lähisiirto maksaa 55 euroa, varastosiirtomaksu puolestaan 60 euroa. Varastoon siirrettyjen kulkupelien kohdalla jokaiselta alkavalta seitsemältä vuorokaudelta tulee maksettavaksi lisäksi 15 euron säilytysmaksu. Siirto- ja varastomaksut peritään sähköpotkulautoja vuokraavilta yrityksiltä.

Yli sata siirtomaksua

Helsingin kaupungin viestinnästä kerrottiin MTV Uutisille, että maksullisia siirtoja on sähköpotkulaudoille tehty tänä keväänä yhteensä 106 kappaletta. Laskutukseen on mennyt toistaiseksi 11 maksua. Laskujen eräpäivä on tosin vasta 22. toukokuuta, joten operaattoreiden maksuhalukkuus on kaupungin mukaan vielä auki.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

Taksa on vielä aivan uusi, eikä kokemuksia sen käytöstä ole ehtinyt juuri kertyä. Aluetta, jolla siirtoja tehdään, ei kaupungin mukaan ole tarkoitus laajentaa ainakaan tänä vuonna. Myöskään maksuihin ei ole tällä erää suunnitteilla korotuksia.

– Rajoituksen vaikutuksia ja toimivuutta seurataan koko kauden, ja tietoja hyödynnetään tulevalle vuodelle 2024 tehtävien ratkaisujen valmistelussa, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki kertoo MTV Uutisille.

Lue myös:

    Uusimmat