Koulun sisäilman laatua ei voi luotettavasti arvioida sen perusteella, miten oppilaat oireilevat. Tämä selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Helsingin yliopiston tutkijoiden tekemästä tutkimuksesta, joka on julkaistu Environmental Health -tiedejulkaisussa.
Tutkimuksen mukaan oppilaat kokivat hieman enemmän oireilua rakennuksissa, joiden olosuhteissa oli asiantuntija-arvion perusteella puutteita kuin niissä rakennuksissa, joiden olosuhteet oli todettu hyviksi. Olosuhteiden puutteita olivat esimerkiksi kosteusvauriot, ongelmat lämpötiloissa tai huono ilmanvaihto.
Vaikka rakennusten olosuhteilla oli yhteys oppilaiden oireiluun, oli yhteys tutkimuksen mukaan heikko. Tämän vuoksi oppilaiden oireilun määrän perusteella ei pystytä luotettavasti arvioimaan, millainen rakennuksen sisäilman laatu on.
Sisätiloissa havaituilla puutteilla oli kuitenkin yhteyksiä oppilaiden hengitys- ja yleisoireisiin, kuten nuhaan, yskään tai päänsärkyyn. Joitain yhteyksiä havaittiin myös alahengitystie- tai iho-oireisiin, mutta ei silmäoireisiin.
Tutkimukseen osallistui 129 ala- ja yläkoulurakennusta Helsingin alueelta. Rakennusten olosuhteiden arvio perustuu Helsingin kaupungin selvityksiin. Tiedot oppilaiden oireilusta kerättiin THL:n sisäilmakyselyn avulla. Kyselyyn vastasi reilut 12 000 oppilasta.
14:47
