Ensimmäinen uusi Android-Nokia-älypuhelin julkistettiin viikonloppuna. Vain Kiinassa myyntiin tuleva puhelin näki päivänvalon varsin nopeasti sen jälkeen, kun HMD Global joulukuun alussa sai valmiiksi Nokia-peruspuhelinten liiketoiminnan hankinnan Microsoftilta ja sen sopimus tavaramerkin lisensoinnista Nokian kanssa astui voimaan.
Nokia 6 oli koko ajan tarkoitus julkistaa tammikuussa päätellen sen odotettavasta myyntiintulosta jo tämän kuun aikana, jolloin se ehtii täpärästi mukaan vielä joulua vastaavaan kiinalaisen uudenvuoden sesonkiin. Lopulta julkistusajankohtaan saattoi kuitenkin vaikuttaa myös puhelimen myyntipakkauksen ja tietojen vuotaminen viikonloppuna – tosin ikuiseksi arvoitukseksi jää, oliko vuotoa nopeasti seurannut julkistus enemmän syy kuin seuraus vai toisinpäin.
Yllätys ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen julkistus viikonloppuyönä Euroopan aikaa kuitenkin oli. Yllättävä oli myös tapa, jolla julkistus tapahtui: ei mitään erityistä ennakkohypetystä, ei tilaisuutta, ei millekään medialle tilaisuutta tutustua uutuuteen. Julkistus tapahtui vain julkaisemalla lehdistötiedote ja kiinankielinen tuotesivu.
Yllätys oli sekin, että Nokia 6 on tulossa myyntiin vain Kiinassa – ja vain yhden jälleenmyyjän, toki erittäin merkittävän, JD.com-verkkokaupan kautta.
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että Nokia 6:n kanssa on toimittu kiireellä. Toki niin pitääkin, jos puhelimen haluaa tuoda myyntiin sesonkiin.
Aiheesta voi kuitenkin kysyä, oliko valittu toimintatapa järkevin. Ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen voi julkistaa vain kerran. Ensimmäinen julkistus on ylivoimaisesti kiinnostavin tapahtuma, toinen jo vain jatkoa aiemmalle. Olisiko HMD Globalin pitänyt valmistautua julkistukseen paremmin ja tehdä se suurieleisemmin? Ehkäpä.


