Koko omaisuutensa riskeeranneen Markun yritykselle huippudiili: Kahvijätti Lavazza levittää pian Kotkassa valmistettavia ekologisia kuppeja ympäri Eurooppaa!

0:35

Suomalainen ekologista suojakerroskartonkia valmistava Kotkamills on solminut merkittävän sopimuksen italialaisen kahvijätti Lavazzan kanssa.

Sopimuksen mukaan Kotkamills toimittaa Lavazzan Professionalsin helmikuussa käyttöön otettaviin automaatteihin kierrätettäviä kahvikuppeja eri puolille Eurooppaa.

Yritykset eivät paljasta sopimuksen arvoa.

MTV Uutiset kertoi vuosi sitten Kotkamillsin perustaja Markku Hämäläisen tarinan, kuinka hän sai kavereidensa kanssa ajatuksen yrityksen perustamisesta saunaillassa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Uudenlaisen kahvikupin voi kierrättää paperijätteen seassa

Kotkamillsin elintarvikepakkauskartongista valmistetut tuotteet voi kierrättää normaalin jätepaperin, kuten toimistopaperin seassa eikä erillistä käsittelyä kierrätyslaitoksissa tarvita.

Yhtiöiden mukaan moni kuluttaja ei tiedä, että Euroopassa perinteisemmät kartonkikupit joutuvat usein kaatopaikalle niiden sisältämän polyetyleeni-päällysteen vuoksi.

Hämäläisen mukaan ajatus muovittomasta, kertakäyttöisestä kahvikupista syntyi, kun hän halusi luoda tuottavan liikeidean ja samalla pelastaa maailmaa.

Uhrannut koko omaisuutensa yritykseen

Hämäläinen kertoi aiemmin uhranneensa koko omaisuutensa unelmansa eteen.

– Koko omaisuuteni on lainojen panttina, eikä ne edes riitäkään. Kauhea riski siinä on, mutta eihän mitään saa, jos ei yritä, Hämäläinen kertoi vuosi sitten.

Nyt hän iloitsee yhteistyöstä Lavazzan kanssa.

– Yritys on edelläkävijä ympäristöystävällisten ratkaisujen tuomisessa juoma-automaattialalle, ja he pyrkivät toteuttamaan kestävän kehityksen mallia kunnianhimoisesti. Tällainen yhteistyökumppani on meille mitä sopivin, Hämäläinen kertoo yhtiön tiedotteessa.

Hämäläinen ei omista tehdasta yksin, vaan pääomistajana on erillinen rahoitusyhtiö sekä pienemmillä osuuksilla kymmenkunta muuta johtajaa.

Hämäläinen kertoi aiemmin, ettei yrityksen taival ole ollut aina ruusuinen. Oman aikansa ovat vieneet tuotteen reseptin hiominen, hyväksymismenettely sekä materiaalia jalostavien asiakkaiden opettelu uuden raaka-aineen käyttöön.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja