Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa komentaja Bondin uusi virka-auto

Julkaistu 14.10.2016 12:55
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Tätä on tietyissä piireissä odotettu kuin kuuta nousevaa – emmekä puhu nyt Bondia kaiken maailman erikoisilla vempaililla ruokkivasta Q-osastosta.

Tykkäsimme

  • V12-moottorin äänimaailmasta
  • upeasta ulkonäöstä
  • suorituskyvystä
  • ohjaamo vihdoin modernilla tasolla

Emme tykänneet

  • ohjaamon muutamissa yksityiskohdissa näkyy läheinen yhteistyö Mercedeksen kanssa
  • moottorissa voisi olla enemmän luonnetta
  • sähköisessä ohjauksessa voisi olla aavistus enemmän tuntoa

Ollaan hetki rehellisiä. Aston Martinit ovat nättejä autoja, mutta teknisellä puolella britit ovat jääneet kehityksessä viime vuosina selvästi jälkeen. Tämä on tietysti jopa hieman ironista, sillä Aston Martin rinnastetaan ennen kaikkea James Bondiin, jolla on aina käsissään uusinta tekniikkaa.

Komentaja Bond on tietysti oiva markkinointikanava, mutta uuden aikakauden Aston Martin haluaa olla muutakin kuin pelkkä Bondin leikkikalu. Tätä mieltä on ainakin Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer.

– Monissa maissa Aston Martin on yhtä kuin James Bond. DB11:sta avulla me tulemme kuitenkin muuttamaan Aston Martinin imagoa, Palmer on paaluttanut.

Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että Aston Martinin pitää pystyä löytämään jatkossa uusia asiakkaita. Aston on löytänyt vuosien varrella oman paikkansa jostain Ferrarin ja Bentleyn välimaastosta – ja pysynyt hengissä usein vain juurikin Bondin nimeen nojaten.

Tällä hetkellä Aston Martin on Andy Palmerin mukaan kuitenkin vakaalla taloudellisella pohjalla, joten merkin tulevaisuus – ja tuotekehitys ovat turvattuja. Myös yhteistyö muiden autovalmistajien kanssa avaa englantilaiselle mahdollisuuden laajentaa mallivalikoimaansa, jonka luonnollisesti pitäisi kasvattaa jatkossa myyntilukuja.

Mutta aloitetaan DB11:stä – ensimmäisestä kokonaan uudesta Aston Martinista seitsemään vuoteen. Se on automaailmassa ikuisuus.

Jo autoa katseltaessa on selvä, että Aston Martin on ottanut uuden suunnan. DB11 on tunnistettavissa kyllä heti Astoniksi, mutta sen muodoissa on myös paljon uutta. Terävämmät linjat tekevät auton olemuksesta myös selvästi aggressiivisemman kuin mihin Astoneissa on totuttu. Muodoissa on myös aimo ripaus käytännöllisyyttä, sillä ilman halkominen mahdollisimman tehokkaasti on nykyään must. Toki ilmaa hyödynnetään myös pidon parantamiseen. Sivuikkunoiden takana on pienet aukot, joista imetään ilmaa sisään, ja se päästetään ulos perän pienistä aukoista. Vaikutus on samanlainen kuin takasiivellä, mutta auton muotoja ei ole täytynyt rikkoa.

Myös ohjaamossa on paljon uutta. Auton elektroniikka on lainattu Astonin yhteistyökumppanina toimivalta Daimlerilta, ja sen myötä autossa on ajan tasalla olevat viihde- ja ajonhallintajärjestelmät.

Yksi iso osa Aston Martinin karismaa on sen moottori, ja nyt puhutaan tietysti V12:sta. Moottori tulee edelleen Fordin tehtaalta Kölnistä, mutta nyt siihen on yhdistetty kaksi pakokaasuahdinta. Moottorin voima jaetaan takapyörille taka-akselille sijoitetun ja upeasti toimivan ZF:n 8-pykäläisen automaatin välityksellä. Paketti on erinomainen. Auton suorituskyky, moottorin luonne ja äänimaailma ovat kaikki kohdallaan. Etenkin äänet saavat kylmät väreet hiipimään selkärankaa pitkin. Täyskaasukiihdytys saa yksinkertaisesti ihon kananlihalle. On mielenkiintoista nähdä myöhemmin, millaiseksi Astonin insinöörit saavat viritettyä tuplaturbo-V8:n, joka tulee englantilaisille AMG-hyllystä.

Mutta alkuun mennään V12-moottorin voimin – ja hyvä niin. DB11:n suorituskyky on vakuuttava, etenkin kun moottori herää todella henkiin 4 000 kierroksen paremmalla puolen. Tosin erityisen raikuliksi ei meno ylly missään vaiheessa. Moottorin voima ja vahva työntö tekevät DB11:stä ennen kaikkea erinomaisen 2+2-paikkaisen Gran Turismon, jolla voi ratsastaa koko päivän ja palkita illalla itsensä martiinilla sopivan hotellin baarissa. Auton matkustusmukavuus on kohdallaan.

Toki autolla voi pitää hauskaakin, ja DB11 palkitsee taitavan kuljettajan nautinnollisilla ja todella helposti hallittavilla luisuilla. Auto on erinomaisen tasapainoinen ajettava aivan äärirajoillakin. DB11 on myös yllättävän ketterä 4,74 metriä pitkäksi GT-autoksi.

DB11 lunastaa paljon siihen kohdistuvista odotuksista, ja se on oikeasti moderni auto sen edeltäjään eli DB9:ään verrattuna. Ja lisää on luvassa. Astonilta on tulossa seuraavan seitsemän vuoden aikana vuosittain yksi uusi malliversio. Neljä näistä on varmoja, loppujen kohtalon ratkaisee neljän ensimmäisen menestys. Toivo elää. Aston Martin on historiansa aikana ollut monta kertaa kuilun partaalla, nyt sen tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa valoisalta – jopa erittäin valoisalta.

---

Aston Martin DB11
Moottori 5 200 cm3 tuplaturbo-V12
Teho 447 kW (608 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 500-5 000 r/min
0-100 km/h 3,9 s.
Huippunopeus 321 km/h
EU-kulutus 11,4 l/100 km
CO2-päästöt 265 g/km
Mitat Pituus 4 739 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 279 mm, akseliväli 2 808 mm
Tyhjäpaino 1 770 kg
Tavaratila 270 l

Lisää aiheesta:

Ajossa avonainen unelma 500 valitulleTervetuloa takaisin, super-HondaHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautotKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: Maailman nopein maasturi on härskin ylellinen – yhtä nopea kuin uusi Porsche 911 Carrera SKoeajo: Porsche Macan GTS – urheiluauto, katumaasturi vaiko molemmat?
Aston MartinAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Aston Martin
  • 31.10.202412:28
    F1

    F1-tähti Fernando Alonso lennätettiin hoitoihin

  • 03.09.202409:22
    F1

    F1-tähdeltä täyslaidallinen kollegalle: "Kuin kartingtulokas"

  • 21.07.202212:02
    Autot

    Yli satavuotias autovalmistaja paljasti uuden logonsa – olisiko vanha pitänyt jättää rauhaan?

  • 06.04.202213:27
    Sebastian Vettel

    Sebastian Vettel palasi F1:iin: "Vähän kuin tulisi myöhässä kouluun"

  • 02.02.202217:55
    Superautot

    Unohda sähköhevoset: Tämä supermaasturi vie nollasta sataan 3,3 sekunnissa pelkän polttomoottorin voimin