Koeajossa kaikkien aikojen tehokkain Cadillac – ei savua ilman tulta

Jos Elvis eläisi, hänen tallistaan varmasti löytyisi Cadillac CTS-V. Tällä Kuningas voisi lähteä yöllä salaa pikaisille ruokaostoksille.

Tykkäsimme

  • moottorin bassovoittoisista äänistä
  • särmikkäästä ulkonäöstä
  • veret seisauttavasta kiihtyvyydestä

Emme tykänneet

  • kulutuslukemat turhan kovat
  • todella pienestä tavaratilasta

Räväkkä. Raju. Riehakas. Cadillacin uusi tehoversio on melkoinen raikulipoika. Se myös polarisoi mielipiteitä yhtä rajusti kuin se kulkee. Auton sydän on tuttu 6,2-litrainen remmiahdettu V8, josta on kutiteltu taas vähän lisää tehoa. Itse asiassa räväkät 649 heppaa. Moottori on sama kuin Z06 Corvettessa.

Täyskaasukiihdytys tällä autolla jää mieleen. Huiman tehon ja käsittämättömän 855 Nm maksimiväännön ansiosta auto vain kiihtyy kiihtymistään ilman hidastumisen merkkejä. Michelinin erikseen tätä autoa varten leipomat takarenkaat myös välittävät kaiken voiman yllättävän hyvin asfalttiin. Maisema todellakin vilisee. Ja jos joku haluaa polttaa kumia, tällä autolla se onnistuu naurettavan helposti.

Amerikkalaisia voidaan pitää läskeinä, mutta CTS-V on yllättävän trimmissä kunnossa. Kun sen vaa’alle täräyttämää 1 850 kiloa vertaillaan vaikkapa pahimpiin saksalaiskilpailijoihin, Cadillac on itse asiassa hoikka poika. Tämä tuntuu heti suorituskyvyssä. Toki se näkyy myös huoltoasemalla käydessä, joskin iso ja amerikkalaiseen makuun tehty V8 ei todellakaan ole mikään talousihme.

Matka-ajossa CTS-V toimii yllättävän mukavasti. Alakerta on kyllä hyvin jämäkkä, mutta jousitus hallitsee melko hyvin erilaiset tien pinnat ja tien epätasaisuudet. Suurin kiitos tästä kuuluu mukautuvalle jousitukselle, joka todellakin kannattaa pitää matka-ajossa mukavimmalla asetuksella. CTS-V on kaikin puolin onnistunut versio modernista muskeliautosta.

Ratapäivä varten tässä autossa on myös hauska ominaisuus. Etukameralle voidaan tallentaa videokuvaa ajosta. Kuvassa näkyvät myös kaikki tärkein data autosta: nopeus, moottorin kuormitus, g-voimat sekä kierrosaika. Hauskaa.

Ja jos jostain on pakko antaa Cadillacille pyyhkeitä, se on auton tavaratila. Kuinka yli viisi metriä pitkässä autossa voi olla pienen perheauton kokoinen eli vain 388 litraa vetävä takakontti?

Cadillac CTS-V
Moottori 6 162 cm3, mekaanisesti ahdettu V8
Teho 477 kW (649 hv) / 6 400 r/min
Vääntö 855 Nm / 3 600 r/min
0-100 km/h 3,7
Huippunopeus 320 km/h
EU-kulutus 13,0 l/100 km
CO2-päästöt 298 g/km
Mitat Pituus 5 021 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 447 mm, akseliväli 2 910 mm
Omamassa 1 850 kg
Tavaratila 388 l

Lue myös:

    Uusimmat