Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Honda Jazz – ei se koko vaan miten sitä käytetään

Julkaistu 18.08.2015 15:21
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Japanilaiset ovat olleet aina pakkaamisen mestareita, hyvinkin kompakteihin autoihin on osattu rakentaa hämmentävän avarat sisätilat. Kolmannen sukupolven Jazz on tästä malliesimerkki.

Jazz on aina ollut tilaihme, ja kolmella sentillä venähtäneen akselivälin ansiosta sisätiloja on saatu kasvatettua entisestään. Polttainesäiliö sijaitsee Hondalle tyypillisesti etuistuinten alla, joten auton takaosa on todellakin suunniteltu mahdollisimman hyvin tilojen ehdoilla.

Tämä yhdessä auton erinomaisen luotettavuuden kanssa on saanut monen tykästymään Jazziin, ja niitä on myyty kahden sukupolven aikana maailmalla yhteensä 5,5 miljoonaa kappaletta.

Kolmas sukupolvi ei tarjoa mitään mullistavia uudistuksia. Auto on kasvanut aavistuksen, ja etenkin venytetty akseliväli on mahdollistanut sisätilojen kasvattamisen entisestään. Tilaa ja monenlaisiin kuljetuksiin taipuvaa autoa etsivälle ei löydy parempaa vaihtoehtoa.

Jos valintakriteerien kärkipäässä on sen sijaan ajettavuus ja ajonautinto, kannattaa vilkuilla muiden vaihtoehtojen suuntaan.

Galleria

Tykkäsimme

  • erinomaisista tiloista ja tilojen muunneltavuudesta
  • kompaktit ulkomitat ovat kaupungissa kätevät
  • terävöityneestä muotoilusta

Emme tykänneet

  • heikosta ohjaustunnosta
  • puhdittomasta moottorista
  • epämukavasta jousituksesta

MIKÄ Hondan pikkuauton kokoinen eli alle nelimetrinen tila-auto.

KENELLE Pientä autoa arjessa arvostaville, jotka kuitenkin tarvitsevat autoltaan joustavia kuljetusratkaisuja.

AJETTAVUUS Jazz on ketterä, joten sen pyörittely kaupungin ahtailla kaduilla voisi olla hauskaa – ellei ohjausta olisi tehostettu niin tunnottomaksi. Manuaalivaihteiston ensimmäiset viisi vaihdetta on välitetty tiheästi kaupunkiliikennettä silmällä pitäen, kuudes vaihde on säästövaihde maantielle ja motarille. Jousitusmukavuus on parantunut edeltäjään verrattuna, mutta töyssyt – etenkin terävät – ovat Jazzille yhä myrkkyä.

SUORITUSKYKY Uudistettu 1,3-litrainen bensamoottori ei vakuuta. Jazz on rakennettu ohjaamon tilojen ehdoilla, joten moottori on jouduttu tunkemaan mahdollisimman pieneen tilaan. Sen kyljessä ei ole siis ahdinta. Koneen arvot ovat paperilla sinänsä ok, mutta ajossa voimala tuntuu hieman puhdittomalta. Kaupungissa suorituskyky on toki vielä riittävä, mutta taajamien ulkopuolella meno hyytyy helposti. Ensikoeajolla ajotietokone näytti keskikulutukseksi 5,9 litraa, joka on saksalaista moottoritietäkin sisältäneellä lenkillä siedettävä luku. Auton keveyden huomioiden luku voisi olla pienempikin, mutta moottoria joutuu valitettavasti kuormittamaan aika lailla.

TILAT Jazzin juju on sen takatilat, jotka ovat auton ulkomittoihin nähden suorastaan hämmentävän väljät. Penkkejä taittelemalla auton sisälle mahtuu hyvin myös erikokoisia tavaroita. Tavaratila vetää perusasennossa 354 litraa, joka on pikkuautoon erinomainen luku ja sillä pystyy kilpailemaan vielä pienten perheautojenkin luokassa. Laajennettu tila imaisee peräti 1 314 litraa, ja tila on tasapohjainen. Lastaamista auttaa matala nostokynnys. Etumatkustajan selkänojan istuinosaa vasten taittamalla auton sisällä pystyy kuljettamaan peräti 2,54 metriä pitkiä esineitä. Ohjaamo on hieman muovinen, ja kojelaudasta löytyy iso kosketusnäyttö, jonka grafiikka on aavistuksen vanhahtava. Ergonomia on kohdallaan: ohjaamo on kuljettajakeskeinen ja vaihdekeppinkin on passelisti käden ulottuvilla. Etuistuimet ovat mukavat, mutta tarjoavat huonosti tukea pidemmälle matkalle.

MALLISTO Alkuvaiheessa tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, 1,3-litrainen bensakone. Perusversio on käsivaihteinen, automaatti maksaa n. 1 600 euroa. Neljä varustetasoa: Trend, Comfort, Elegegance ja Elegance Navi. Jo Trendillä pärjää hyvin, sillä vakiovarusteisiin kuuluvat mm. vakionopeudensäädin, sadetunnistin sekä hätäjarrutusavustin.

Honda Jazz
Hinta alk. 16 990 €
Suomeen lokakuu 2015

Moottori 1 318 cm3
Teho 75 kW (102 hv) / 6 000
Vääntö 123 Nm / 5 000
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 190 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 694 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 530 mm
Omamassa 1 066 kg
Tavaratila 354–1 314 l

Lue myös nämä Honda-jutut:
Honda teki uuden Guinnes World Records -ennätyksen
Koeajo: Honda CR-V – olemme me eurooppaiset vain vaativia
Teknavin haastattelussa Jenson Button: ”Hienoa, että Honda tekee taas tällaisia tuotteita”

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi Honda CR-V – lisää mukavuutta ja maastokykyäKoeajossa uudistunut Skoda Citigo – kotonaan kaupungissaIkoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKoeajossa se kauniimpi PanameraEnemmän kuin kauppakassi – koeajossa Hondan pikkautoUusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestään
HondaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Honda
  • 23.12.202417:59
    Nissan

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 23.10.202409:32
    F1

    Rajuksi menee: Jättimäinen autovalmistaja ujuttaa "omaa kuskiaan" F1-huipputalliin

  • 11.09.202417:13
    F1

    F1:ssä kaksi raharikettä – yllättävä taho mukana