Kitkat vai nastat? Liikenneturva vastaa

Julkaistu 06.11.2012 15:41(Päivitetty 19.11.2012 19:54)
Toimittajan kuva
Jukka Auramies

jukka.auramies@mtv.fi

@Auramies

Liikenneturva asettuu kitka- ja nastarengasväittelyssä nastarenkaiden puolelle. Järjestön turvallisuusinsinöörin mukaan tärkein vaikuttaja ajoturvallisuuteen istuu kuitenkin ratin ja penkin välissä.

– Oli auton alla minkälaiset renkaat tahansa, niin tärkeintä on, että kuljettaja tiedostaa, millä tavalla ne renkaat käyttäytyvät, ja mikä on renkaiden kunto, toteaa Ari-Pekka Elovaara Liikenneturvasta.

Elovaaran mukaan nastarengas tasaa ajettavuutta kitkarenkaita paremmin kehnoissa ja vaihtelevissa sääolosuhteissa. Kitkarengas säästää hengitysteitä nastojen aiheuttamalta katupölyltä eikä runtele tienpintoja, mutta ääriolosuhteissa pito voi pettää ajonvakausjärjestelmästäkin huolimatta.

– Petollinen jäinen tienkohta, kokematon kuljettaja, joka ei ole kyennyt ennakoimaan tilannetta. Siinä tilanteessa jos nastarengas estää onnettomuuden, se rengasvalinta on parempi.

Kitkarenkaiden puolustajien mukaan todella jäisiä olosuhteita ei ole talvisin etenkään kaupunkialueella ja isommilla teillä. Elovaaran mukaan nastarenkaille on tarvetta etenkin liikkuessa maaseudulta ja pienemmiltä teiltä kaupunkeihin.

– Nasta kompensoi parhaiten vaaratilanteita, ja pienemmille sivuteillä pinta on usein täysin jäässä samaan aikaan, kun päätiet ovat sulia.

Miksei sekä kitkat ja nastat?

Elovaara voisikin nähdä kompromissina eräänlaisen esikaupunkinastarenkaan, jossa olisi sekä nasta- että kitkarenkaan ominaisuuksia. Kitkarenkaiden kumiseoksissa nastat eivät kuitenkaan tahdo pysyä kiinni.

– Renkaan pitäisi olla yhtä aikaa mahdollisimman turvallinen, pitävä, tasaisesti toimiva, pitkään kestävä ja mahdollisimman halpa. Ei ole helppoa renkaanvalmistajilla, Elovaara tuumaa.

Talven varalle Elovaara toivoo, etteivät kuljettajat ottaisi itsestäänselvyytenä talvirenkaidensa pitävyyttä.

– Olivat tassut mitä tahansa, ajamiseen joudutaan talvella ottamaan ennakoivampi ote, Elovaara ohjeistaa.

Korjattu jutun ingressiä. Liikenneturva ei ole yritys, vaan vapaaehtoisen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö.

Ajovalmentaja: Kitkarenkaille ei ole mahdottomia olosuhteita

Asiantuntijat Hesarissa: Nastarenkaat yliarvostettuja

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa