Asiantuntijat Hesarissa: Nastarenkaat yliarvostettuja

Suomessa olisi siirryttävä käyttämään kaupunkialueilla nykyistä enemmän kitkarenkaita, vaikka se voisi lisätä vakavia liikennevahinkoja lyhyellä aikavälillä. Näin arvioivat Helsingin Sanomissa Liikenteen turvallisuusviraston johtava asiantuntija Kari Alppivuori ja Helsingin rakennusviraston puisto-osaston ylläpitotoimiston päällikkö Pekka Isoniemi.

Kaksikon mukaan Norjan ja Ruotsin suurimmissa kaupungeissa on säädelty nastarenkaiden osuutta talvirenkaista haittamaksuilla etenkin alueilla, joiden ilmanlaatu on kehno. Helsingin rakennusviraston Nasta-tutkimusohjelman mukaan nastojen asfaltista irrottama kiviaines aiheuttaa puolet katupölystä, joka haittaa erityisesti lapsia, sydänsairaita ja hengitystieongelmista kärsiviä. Nastarenkaat kuluttavat myös tienpintoja erityisesti märällä kelillä.

Suomessa kitkarenkaiden osuus talvirenkaista on pääkaupunkiseudulla reilut 20 prosenttia. Norjan pääkaupungissa Oslossa lukema on peräti 86,5 prosenttia ja maaseudullakin kitkarenkaita käyttää joka toinen. Alppivuoren ja Isoniemen mukaan nastarenkaiden osuus oli Oslossa aiemmin jopa suurempi kuin nykyään Helsingissä.

Ruotsissa liikennevirasto suosittelee kitkarenkaita erityisesti uusiin autoihin, joissa on luistoneston sisältävä ajonvakautusjärjestelmä.

"Nastarenkaiden jäätestejä yliarvioitu"

Suomessa nastarenkaita on suositeltu erityisesti liukkaalla jäällä tehtyjen rengastestien takia. Asiantuntijoiden mukaan autoilija joutuu tällaiseen tilanteeseen kuitenkin harvoin. Isoniemen ja Alppivuoren mukaan moni nastarenkailla autoileva luottaa liikaa renkaisiinsa arvioidessaan tilannenopeutensa väärin.

Vaihto kitkarenkaiden pääasialliseen käyttöön vähentäisi asiantuntijoiden mukaan ajoväylien hiekoitusta ja tekisi ajosta sujuvampaa. Oslon kaupungin arvion mukaan kitkarenkaat säästäisivät myös rahaa.

Nastarenkaiden rajoittamisen on arvioitu säästäneen kymmeniä miljoonia euroja terveyskuluissa, kun liikenteen turvallisuushaittoihin ja liukkauden torjuntaan on kulutettu vain muutamia miljoonia euroja.

Isoniemen ja Alppivuoren mukaan nastarenkaista ei silti ole syytä luopua kokonaan, sillä ne karhentavat lumi- ja jääpolanteisia tienpintoja.

Suomalaista tutkimustulosta aiheesta on luvassa ensi vuonna, kun Nasta-tutkimusohjelma julkistaa, mitä tapahtuisi ilmanlaadulle, liikenneturvallisuudelle ja tienpidolle, jos kitkarenkaiden osuus talvirenkaista kasvaisi pääkaupunkiseudulla tuntuvasti.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat