Kirkon sisällä yhä naispappien vastustajia

Seurakuntien työntekijöistä 11 prosenttia ja luottamushenkilöistä 12 prosenttia ei kelpuuta naisia papeiksi.

naispappi

Asenteet selviävät Kirkon tutkimuskeskuksen tuoreesta kyselystä, johon haastateltiin yli 1300:taa seurakuntien työntekijää ja luottamushenkilöä. Kahdeksan prosenttia kirkon työntekijöistä kertoo vastustavansa naispappeutta, mutta pystyvänsä tarvittaessa tekemään työtä naispappien kanssa. Kolme prosenttia työntekijöistä vastustaa naispappeja niin tiukasti, että pidättäytyy yhteistyöstä heidän kanssaan jos se suinkin vain on mahdollista. Lisäksi 13 prosenttia kirkon työntekijöistä sanoo hyväksyvänsä naispappeuden, koska kirkkokin on sen hyväksynyt, mutta suhtautuvansa siihen henkilökohtaisesti varauksella. Eniten naispappeuden vastustajia löytyy Oulun hiippakunnasta, jossa 29 prosenttia työntekijöistä ja 35 prosenttia luottamushenkilöistä vastustaa naispappeutta. Lisäksi 26 prosenttia Oulun hiippakunnan työntekijöistä ja 18 prosenttia luottamushenkilöistä suhtautuu siihen varauksella.

Vastustajille ei riitä ymmärrystä


Enemmistö eli 76 prosenttia kirkon työntekijöistä hyväksyy naispappeuden. Kolmannes heistä kertoo ymmärtävänsä kuitenkin myös sen vastustajia ja suovansa heille mahdollisuuden toimia oman vakaumuksensa mukaisesti. Sen sijaan jopa lähes puolet eli 44 prosenttia kirkon työntekijöistä ei ymmärrä naispappeuden vastustajia ja sanoo, että heidän pitäisi toimita kirkon yhteisen päätöksen mukaisesti. Eri ikäryhmien suhtautuminen naispappeuteen ei poikkea paljonkaan toisistaan. Yllättäen alle 40-vuotiaat suhtautuvat naispappeuteen hieman vanhempia kielteisemmin. Lisäksi miehet vastustavat naispappeutta useammin kuin naiset. Suhtautuminen naispappeuteen vaihtelee eri herätysliikkeissä. Lestadiolaiset ja niin sanotun viidennen herätysliikkeen kannattajat suhtautuvat siihen kielteisimmin, körttiläiset myönteisimmin. Hieman yllättävää on, että julkisuudessa naispappeuden vastustajaksi profiloituneen evankelisen liikkeen kannattajista useimmat hyväksyvät naispappeuden.

Vastustusta eniten Oulussa


Naispappeus hyväksyttiin Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa vuonna 1986 ja ensimmäiset naispapit vihittiin vuonna 1988. Viime aikoina naispappeus on ollut julkisuudessa lähestyvän Oulun hiippakunnan piispanvaalin vuoksi. Siksi kyselyssä selvitettiin myös, hyväksyvätkö kirkon vaikuttajat naispappeuden vastustajaa piispaksi. Kyselyyn vastanneista kirkon työntekijöistä 50 prosenttia ja luottamushenkiöistä 44 prosenttia ei hyväksyisi naispappeuden vastustajaa piispaksi. 28 prosenttia työntekijöistä ja 31 prosenttia luottamushenkilöistä sen sijaan hyväksyisi naispappeja vastustavan piispan. Oulun hiippakunnassa asenteet tämän suhteen poikkesivat huomattavasti muun maan tuloksista. 45 prosenttia Oulun hiippakunnan työntekijöistä ja 48 prosenttia luottamushenkilöistä voisi hyväksi naispappeutta vastustavan piispan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he automaattisesti äänestäisivät seuraavaksi piispakseen nimenomaan naispappeuden vastustajaa. Sitäpaitsi 36 prosenttia Oulun hiippakunnan työntekijöistä ja 32 prosenttia luottamushenkilöistä ilmoittaa, etteivät he hyväksy naispappeuden vastustajaa piispaksi.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat