Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kiistelty 17-vuotiaiden ajokorttiuudistus ei etene tällä hallituskaudella

Autoliitto
Julkaistu 19.02.2023 19:47

MTV UUTISET – STT

Ristiriitoja herättänyt 17-vuotiaiden ajokorttiuudistus ei etene enää tällä hallituskaudella.

Nykyinen laki jää siis voimaan, joten jatkossakin 17-vuotiaat voivat saada B-luokan ajokortin vain poikkeusluvalla ja ajaa tällöin myös yöaikaan kaverit kyydissään.

Asian raukeamisesta kertoi ensimmäisenä Uutissuomalainen.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Suna Kymäläinen (sd.) sanoo, että valiokunta ei ehdi saada valmiiksi mietintöään asiasta, sillä se on odottanut perustuslakivaliokunnan lausuntoa.

– Perustuslakivaliokunnassa on ollut hirvittävät ruuhkat, ja kun he eivät ehtineet sitä käsitellä, meidän oli todettava, että asia raukeaa, hän sanoo.

Uudistuksessa ehdotettiin, että 17-vuotias voisi saada huoltajan suostumuksella B-luokan rajoitetun ajo-oikeuden, joka ei olisi voimassa kello 00─05. Lisäksi 17-vuotiaat olisivat saaneet kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan.

Lue myös: Ajokorttilain uudistus lähes tuplasi opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosion

Esityksessä ehdotettiin myös, että 17-vuotiaiden kuljettajien olisi pitänyt kiinnittää autoon alaikäisen kuljettajan tunnus.

Rajoitteiden oikeasuhtaisuus oli selvitettävä

Kymäläinen sanoo, että asia oli lähetettävä perustuslakivaliokuntaan muun muassa sen takia, että rajoituksien oikeasuhtaisuus oli selvitettävä.

– Kun Suomessa on esimerkiksi liikkumisvapaus, oli selvitettävä, voidaanko yhdelle ikäluokalle laittaa tällaisia erilaisia rajoitteita suhteessa muihin, hän sanoo.

Lisäksi perustuslakivaliokunnassa olisi pitänyt selvittää, onko oikeasuhtaista, että kyydissä saisi olla vain yksi ihminen.

– Ajo-opetusvaiheessa kyydissä saa olla vaikka koko perhe, mutta sitten kun sen kortin saa, kyydissä voi olla vain toinen vanhemmista eikä muita perheenjäseniä, Kymäläinen sanoo.

Kymäläinen sanoo, että esitys aiheutti ristiriitaisuuksia heti alkuunsa.

– Poikkeuksellinen siinä määrin, että yksikään asiantuntija ei ollut tyytyväinen siihen lakiin. Kaikki kritisoivat jotain, ja he olivat vielä keskenäänkin ristiriitaista mieltä niistä asioista, joista he esitystä kritisoivat.

Harakka harmittelee, etteivät turvallisuusuudistukset tule voimaan

Yksi kritiikin kohde uudistuksessa oli se, miten poliisi ehtisi valvoa rajoitusten noudattamista. Etenkin viikonloppuisin poliisilla on paljon muutakin tekemistä.

Kymäläinen sanoo, että hallitus ei esityksessään ehdottanut poliisille lisää resursseja.

Uudistuksen rajoituksilla ja muilla keinoilla oli tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta. Ajokoulutukseen olisi tullut esimerkiksi riskientunnistuskoulutusta, liukkaan kelin ajorataharjoittelua ja lisää teoriaopetusta.

Lisäksi ajokiellon jälkeen olisi joutunut pakolliseen ajokieltokoulutukseen. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) pitää liikenteen kokonaisturvallisuuden kannalta ikävänä asiana, että liikenneturvallisuuden parantamiseen liittyvät muutokset eivät tule voimaan.

– Varsinkin kun olemme päässeet nyt hyvälle uralle. Meillä oli ensimmäistä kertaa koko mittaushistoriassa viime vuosi sellainen, että liikennekuolemia oli alle 200, Harakka sanoo.

Kun uudistusta ei saatu vietyä maaliin, nykyinen laki jää voimaan. Tällä hetkellä 17-vuotiaat voivat saada ajokortin poikkeusluvalla, eikä heidän ajo-oikeudessaan ole rajoituksia yöaikaan ajamisesta tai matkustajamäärästä.

Lisää aiheesta:

Nuorten yöajelun rajoitus etenee – Lulu Ranne: "Toivon, että jo tämän vuoden puolella"Opetusluvalla suoritettujen ajokorttien suosio tuplaantui, hylsyjen määrä kasvussa – näin ajokorttilain uudistus näkyy käytännössäKaikille 17-vuotiaille ajokortin mahdollistava laki on jämähtänyt eduskuntaan – poliisi ei ehtisi valvoa Poliisi ja ministeriö täysin eri linjoilla ajokortti-iän laskemisesta – "Mikä on se huoltajan kyky sanoa omalle lapselleen?"Kaikille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo ensi keväänäEsitetty ajokorttiuudistus tekisi ajokortista halvemman ja kaksivaiheisuus poistuisi – pakollisten tuntien on määrä vähentyä jopa puolella
LiikenneLiikenneturvallisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • Eilen06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • pe21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"