Kiinassa brändien varastaminen on hurjaa bisnestä – satoja suomalaismerkkejä kaapattu, lasku yritykselle jopa satoja tuhansia

Suomalaisbrändejä kaapataan Kiinassa 7:15

Suomalaisbrändien kaappaaminen Kiinassa on melko yleistä, kertoo Kolster Oy:n tavaramerkkilakimies Jani Kaulo Huomenta Suomessa. Kaapattuja tuotemerkkejä on useita satoja Slush-tapahtumasta elintarvikkeisiin. 

Tavaramerkin kaappaamisella tarkoitetaan sitä, että yritys etsii länsimaisia tavaramerkkejä, joita ei ole aiemmin käytetty tai rekisteröity Kiinassa. Yritys rekisteröi tuotemerkin omiin nimiinsä, tarkoituksenaan ansaita rahaa myöhemmin.

Tuotemerkkien rekisteröinti mahdollistaa esimerkiksi tuotteiden tuotannon ja myynnin Kiinan alueella ilman, että lakiteknisesti kyseessä olisi väärennys.

Yritysten todellinen tavoite on kuitenkin tuotemerkin alkuperäisen omistajan rahastaminen. Jos tavaramerkki on jo rekisteröity kiinalaiselle toimijalle, ei suomalainen yritys välttämättä voi tuoda tuotteitaan tai palveluitaan Kiinan markkinoille loukkaamatta rekisteröintiä.

– He (kaappaajat) laskevat sen varaan, että tulee päivä, jona nämä oikeat merkinhaltijat haluavat tuoda tuotteitaan Kiinan markkinoille. Silloin kaappaaja saa myytyä nämä merkkinsä, Kaulo kertoo.

Kaappaaja erikoistui suomalaiseen – "Ensimmäinen reaktio oli järkytys"

Kaulo on työssään törmännyt muun muassa yritykseen, joka on erikoistunut suomalaisten tuotemerkkien kaappaamiseen.

– Yrityksen tavaramerkkiportfoliosta löytyi satoja erilaisia rekisteröintejä suomalaisille brändeille, Kaulo kertoo.

Tuotemerkkejä oli kerätty laidasta laitaan, eri aloilta aina elintarvikealan merkeistä Slushiin.

– Ensimmäinen reaktio oli järkytys ja turhautuminen. En kuitenkaan yllättynyt, hän toteaa.

Jopa satojen tuhansien hintalappu

Kaapattu tuotemerkki voi tuoda yritykselle isonkin laskun, kun merkki joudutaan taistelemaan takaisin alkuperäiselle omistajalleen.

Aluksi kaappaajien kanssa lähdetään sovintoneuvotteluihin, joissa tuotemerkki yritetään ostaa takaisin.

– Yleensä kiinalaisten puolelta tulevat ehdotukset voivat lähteä jopa sadoista tuhansista euroista. Yleensä näin suuriin summiin ei kuitenkaan jouduta, mutta helposti puhutaan kymmenistä tuhansista euroista, Kaulo kertoo.

Neuvottelut voivat olla pitkäkin prosessi. Samalla yleensä aloitetaan juridiset prosessit rekisteröintien kumoamiseksi tai mitätoimiseksi. Tällä painostetaan kiinalaista yritystä sopimaan asia pienemmällä summalla.

Kaulo painottaa, että ainoa keino estää kaappaus on rekisteröidä tavaramerkit Kiinan markkinoilla ennen kun joku muu tekee sen.

– Rekisteröinti on helppoa ja edullista, maksimissaan muutaman tuhannen investointi. Jos yrityksellä minkäänlainen, pienikään, aikomus mennä Kiinan markkinoille, tavaramerkki kannattaa rekisteröidä saman tien, Kaulo toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat