Kesko ja Fortum perustavat vähittäiskauppaketjun

Keskon tytäryhtiö Ruokakesko Oy ja Fortumin tytäryhtiö Neste Markkinointi Oy valmistelevat yhteisyritystä, joka rakentaa Suomeen polttonesteiden ja päivittäistavaroiden vähittäismarkkinoilla toimivan valtakunnallisen ketjun. Sen rungon muodostavat nykyiset K-pikkolo- ja Neste Quick Shop -ketjut.

Tavoitteena on yhdistää kummankin yhtiön ydinosaaminen ja saavuttaa markkinajohtajuus kasvavilla liikennemyymälämarkkinoilla. Uusi yhteisyritys toimii sekä liikennemyymälämarkkinoilla että suurten kaupunkien lähikauppamarkkinoilla. K-pikkolo-ketjuun kuuluu tällä hetkellä 29 kaupunkilähikauppaa ja Neste Quick Shop -ketjuun puolestaan 72 liikennemyymälää. Jatkossa kaikki ketjun ruokakaupat toimivat K-kauppoina K-pikkolo-tunnuksen alla ja liikenneasemat jatkavat Neste-tunnuksen alla.

Tulevaisuudessa noin puolet K-pikkoloista toimii kaupunkikeskustoissa pelkästään ruokakauppoina ja noin puolet liikenneasemien yhteydessä. Neste Markkinointi Oy vastaa edelleen liikenneasemien polttonestekaupasta ja yhteisyritys toimii jatkossa yhtenä Nesteen komissiokauppiaana. Yhteisyritys vastaa kauppakonseptin lisäksi suurimpien liikenneasemien ravintola- ja pesukonsepteista. Nykyisten K-pikkolo- ja Neste Quick Shop -kauppiaiden ketjusopimukset säilyvät voimassa. Ketjun uusissa kauppapaikoissa vähittäiskauppiaana toimii yhteisyritys. Tulevaisuudessa tavoitteena on yhdistää Neste Markkinointi Oy:n nykyinen kanta-asiakasjärjestelmä K-ryhmän Plussa-järjestelmään ja kehittää uusi kanta-asiakastuote polttonestekauppaan.

Ruokakesko Oy ja Neste Markkinointi Oy omistavat uudesta yhtiöstä kumpikin puolet. Uuden yhteisyrityksen toiminnan käynnistäminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Toiminnan on suunniteltu käynnistyvän kesällä 2003. Yhteisyrityksen toimitusjohtajana toimii Juha Uponen, joka on aiemmin toiminut Neste Markkinointi Oy:n johtajana vastuualueenaan polttonesteet ja markkinointi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat