Kenen syy?

Ron Dennis vakuutteli Kiinan GP:n jälkeen, ettei Lewis Hamiltonin sensaatiomainen ulosajo Kiinassa ollut kenenkään vika. Ei pidä paikkaansa. Suurin syyllinen ei löydy Hamiltonin auton vaan Ron Dennisin kylpyhuoneen peilistä.

Jos tästä F1-kaudesta tehtäisiin elokuva, ei Renny Harlinin Driven olisi enää epäuskottavien elokuvien luokassa yhtään mitään. Todellisuus on niin paljon tarua ihmeellisempää, että jos joku olisi keksinyt tällaisen juonen, ei moni pitäisi sitä enää uskottavana.

Uskomaton klassikko. F1-kausi 2007 on juuri niitä, joista kliseet syntyvät. Täynnä mitä käsittämättömimpiä käänteitä ja draamaa viimeiseen kisaan asti. Kiitos siitä kuuluu Lewis Hamiltonin ensimmäiselle tulokasmaiselle virheelle.

Hamilton ajoi kankaille kuluneilla renkaillaan varikolle, mutta auto ei yllättäen kääntynytkään, vaan ajautui soralle, jonne se tällä kertaa myös jäi. Traktorikyyti kun ei enää Nürburgringin jälkeen ole ollut sallittua.

Hamiltonin kokemattomuus näkyi ensimmäistä kertaa. Kuivalta ajouralta märälle varikkotielle ajanut britti ei osannut odottaa, että pito olisi niin huono. Hän sanoi, ettei nähnyt peileistään, miten lopussa renkaat olivat.

Hamilton olisi kuitenkin voinut ajaa varikolle varmuuden vuoksi huomattavasti hitaammin: Pysähdyksellään hän olisi joka tapauksessa menettänyt yhden sijan, mutta ei edes 15 sekuntia normaalia pidemmällä stopilla kahta sijaa! Eroa neljäntenä olevaan Heidfeldiin oli 43 sekuntia, kun normaalin mittaiseen pysähdykseen kului kaikkiaan noin 25 sekuntia ylimääräistä. Heidfeldin edelle palaaminen ja sijan pitäminen maaliin asti olisi riittänyt mestaruuden varmistamiseen.

Uskallan väittää, että Räikkönen, Alonso ja Michael Schumacher olisivat välttyneet samalta inhimilliseltä virheeltä kokemuksensa avulla. Kysymys kuuluu silti: kenen vika?

Ron Dennis kiiruhti kisan jälkeen sanomaan, ettei vika ollut kenenkään. Ei pidä paikkaansa. Suurin syyllinen ei löydy Hamiltonin auton vaan Ron Dennisin kylpyhuoneen peilistä.

On toki totta, että Hamilton saa ottaa lusikan kauniiseen käteen ja ottaa osan virheestä omaan piikkinsä, mutta McLarenin toiminta – tai sen puute – oli tilanteessa käsittämätöntä.

Olen kuullut suoraan tallin sisäpiiristä, kahdestakin eri lähteestä, että Hamilton pyysi jo muutamaa kierrosta ennen varikolle tuloaan lupaa päästä renkaiden vaihtoon, yhteensä kahdesti, ja ilmoitti molemmilla kerroilla hyvin selvästi, ettei pysty enää hallitsemaan autoa. Miksi hänen käskettiin siis jatkaa radalla?

Jälkitarkastus paljasti, että jos Hamilton olisi vielä yrittänyt jatkaa radalla, olisivat renkaat räjähtäneet parin kierroksen sisällä. Tallin olisi pitänyt ymmärtää tilanteen vakavuus jo kierrosajoista.

Kierroksella 29 Kimi ohitti Hamiltonin, joka oli ollut vaikeuksissa jo monta kierrosta. Sen jälkeen Hamilton jäi Kimille yhdellä kierroksella yli kahdeksan sekuntia! Kun sen lisäksi otetaan huomioon Hamiltonin toistuvat anelut päästä renkaiden vaihtoon, on tallin otettava syyt niskoilleen. Hamilton olisi voinut vain ajaa huolellisemmin sisään, kaiken muun hän teki oikein.

No, virheet kuuluvat urheiluun ja tässä tapauksessa tekevät kauden 2007 mestaruustaistelusta yhden parhaista miesmuistiin. Edellisen kerran kolme miestä oli mukana MM-kahinassa kauden viimeisessä kisassa 21 vuotta sitten, vuonna 1986. Silloin brittikuljettaja jäi kakkoseksi.

Teksti: Oskari Saari 9.10.2007

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat