Kaupunkipyörää käyttänyt Kaisa sai 89 euron yllätyslaskun, jota ei suostuta hyvittämään – ”Kaupunkipyöristä tullut huolestuttavan paljon valituksia”

Pääkaupunkiseudun kaupunkipyöristä on tullut paljon valituksia pyöräilykauden alettua, kerrotaan Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Jos pyörää ei ole saanut teknisten ongelmien vuoksi lukittua, 89 euron lasku on koitunut kuluttajan maksettavaksi. ”Sakkomaksut” kertyvät kaupungin kassaan, mutta hyvityksistä vastaisi yksityinen yritys, CityBike Finland.

Helsinkiläinen Kaisa jätti vappuaattona Kaivopuiston edustalle kaupunkipyörän. Asema oli toki täysi – pyöriä oli asemalla satakunta – joten Kaisa jätti pyörän paikalle vaijerilukituksella niiden ohjeiden mukaan, jotka asemalla lukivat.

– Pyörä ilmoitti, että jättö on onnistunut, Kaisa sanoo.

Kaisa lähti vapun viettoon hyvillä mielin. Myöhemmin illalla hän kohtasi kuitenkin ongelman. 

– Yritin ottaa uutta pyörää monesta eri paikasta, mutta se ei onnistunut. Silloin mietin, onkohan käynyt niin, ettei lukitus ollut onnistunut.

Asiakaspalvelu oli jo kiinni, eikä ongelmaa saanut korjattua. Seuraavana päivänä sähköpostissa odotti 89 euron lasku.

”Asiakaspalvelunumeroon ei pääse läpi”

Kaisa päätyi tekemään laskusta virallisen reklamaation ja ilmoittamaan asiasta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

Huhtikuun alusta kaupunkipyöristä on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle 15 valitusta. Se ei kuulosta paljolta, mutta kaikki valitukset ovat saman tyyppisiä: ne liittyvät juuri niihin tilanteisiin, joista Kaisakin puhuu.

– Se on suhteellisen paljon valituksia näin lyhyessä ajassa. Voisi sanoa, että huolestuttavan suuri luku, vahvistaa kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola.

– Monet ovat raportoineet myös siitä, että tilanteissa kehotetaan ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, mutta asiakaspalvelunumeroon ei pääse läpi, vaikka jonotusaika ylittäisi 15 minuuttia.

Sakkomaksut kaupungille – hyvityksistä vastaisi yksityinen yritys

Kaupunkipyörien asiakaspalvelusta vastaa City Bike Finland -niminen yksityinen yritys, joka huolehtii kaupunkipyörien käytännön toteutuksesta. Sakkomaksut kilisevät kuitenkin kaupungin kassaan.  

Helsingin kaupungin toiminnanohjausyksikön johtaja Karoliina Rajakallio kertoo, että Helsingin kaupungin ja City Bike Finlandin väliseen sopimukseen kuuluu, että kaupunki maksaa City Bike Finlandille vuosittain kilpailutuksessa sovitun summan, joka kattaa kaupunkipyörien kustannukset, ja yritys tekee voittoa esimerkiksi Alepa-yhteistyöstä saatavilla mainostuloilla.

Voittoa City Bike Finland oy teki kaupparekisteristä saatavien tietojen mukaan puoli miljoonaa euroa.

Kaupunki sen sijaan saa kaikki pyörien käyttömaksuista saatavat tuotot, myös sakkomaksut, ja käyttää rahat siihen, että maksaa järjestelmän ylläpidosta City Bike Finlandille.

Hyvityksistä kuitenkin vastaisi City Bike Finland. Yritys ei kommentoinut MTV Uutisille, miksi tilanteissa ei voida palauttaa rahoja. Kaisallekin oli annettu hyvin ympäripyöreä vastaus.

– He sanoivat erikoisesti, että pyörä oli jätetty löysästi asemalle. Mutta enhän minä ollut edes jättänyt sitä asemalle, vaan aseman viereen vaijerilukituksella.

”En tiedä, maksanko enää ensi vuonna”

Kaupunkipyörien suosio on kasvanut Helsingissä joka vuosi ja Kaisa kuuluu niihin, joiden mielestä järjestelmä on kätevä. Tapahtuneen jälkeen käyttöinto on kuitenkin laantunut.

– Pakko sanoa, että en ole kyllä tuon jälkeen kaupunkipyöriä käyttänyt.

– Jäi tosi harmistunut fiilis enkä tiedä, maksanko tuosta enää ensi vuonna.

Lue myös:

    Uusimmat