Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kauppojen aukiolot ja parkkikiekon väri vapautettiin – mitä normeja seuraavaksi puretaan?

Pysäköintikiekon ei enää tarvitse olla sininen, kiitos norminpurkutalkoiden.
Pysäköintikiekon ei enää tarvitse olla sininen, kiitos norminpurkutalkoiden. Lehtikuva
Julkaistu 16.04.2016 20:44
Toimittajan kuva

Antti Mälkönen

antti.malkonen@mtv.fi

AnttiMalkonen

Hallituksen kärkihanke normien purkamisessa etenee suunnitellusti. Ministeriöt ovat käyneet säädöksiä läpi ja ensimmäisen vuoden aikana normienpurkuelementtejä tulee olemaan noin 50 hallituksen lakiesityksessä.

Sipilän hallituksen yksi paljon puhutuista kärkihankkeista on norminpurku. Yritysten ja kansalaisten arkea halutaan helpottaa sääntelyä keventämällä ja uudistamalla. Vaikka pääpaino säännösmuutoksissa on tulevina vuosina, on lakiesityksiä ja päätöksiä saatu jo voimaankin.

– Tässä on määrätietoisesti lähdetty liikkeelle ja haettu sitä, että myös kansalaiset havaitsevat, että tämän eteen tehdään tosissaan töitä, asiaa koordinoivan liikenne- ja viestintäministeriön valtiosihteeri Jari Partanen sanoo.

Yksi merkittävistä on toistaiseksi ollut kauppojen aukiolojen sääntelyä purkanut päätös. Myös kaavoitukseen liittyvää hallinnollisten menettelyjen määrää on jo kevennetty ja kaavoitusprosessia sujuvoitettu. Pysäköintikiekon väri on vapautettu, samoin kevytajoneuvojen kuten segwayn sääntelyyn puututtiin ja traktorin kuljettajien vaatimuksia kevennettiin. Silti tehtävää on vielä paljon ja pääpaino säännösmuutoksissa onkin vasta tänä ja seuraavana vuonna.

Joukkoliikenteen vapautus huolettaa

Myös liikennepolitiikkaa uudistava ja lakeja yhdistävä Liikennekaari -lakiuudistus on osaltaan myös sääntelyn purkua. Liikennekaaren ensimmäinen osa on lähdössä lausuntokierrokselle todennäköisesti ensi viikolla.

– Siinä katsotaan tätä liikennemarkkinakokonaisuutta, liikennettä palveluna, katsotaan myös eri liikennemuotoja, haetaan tämmöistä kokonaislainsäädäntöä. Normienpurkumielessä se merkitsee sitä, että noin 170 pykälästä siirrytään yhteen yhtenäiseen lainsäädäntöön, joka pysyy noin 80 pykälän sisällä, valtiosihteeri Jari Partanen selventää.

Berner AnneNorminpurkuhanke on liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin vastuulla.Lehtikuva

Isoimmat kaupungit, Kuntaliitto ja muun muassa Helsingin seudun liikenne ovat olleet huolissaan Liikennekaari -uudistuksen heikentävän merkittävästi joukkoliikenteen toimintamahdollisuuksia. Osana liikennekaarta joukkoliikenne avattaisiin kilpailulle ja viranomainen vastaisi vain siitä liikenteestä, joka ei synny markkinaehtoisesti.

– Tottakai tarjontaa tulee markkinaehtoisesti niille ruuhka-ajoille, mutta sen vastapuolena on sitten se, että hiljaisempina aikoina on entistä isompi subvention tarve veronmaksajien varoilla kustantaa ja tukea tätä joukkoliikenteen järjestämistä. Ja tämä huoli on todellinen, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen toteaa.

– Lakimuutos merkitsisi kunnille joukkoliikenteen kustannusten nousua, koska lipputulot alenisivat selvästi samalla kun hankintakustannukset kasvaisivat. Vaihtoehtona olisi palveluiden karsiminen, Paikallisliikenneliiton toiminnanjohtaja Pekka Aalto puolestaan arvelee.

Ministeriön mukaan huoli uudistuksen aiheuttamasta joukkoliikenteen toimintamahdollisuuksien heikentämisestä on kuitenkin turha.

Lisää aiheesta:

Näin Anne Bernerin mullistamaa taksilakia viilataan uusiksi – hintojen rajoittamiseen ei palata, uudistusten aikataulu on ripeäSari Essayah kolumnissaan: Jääkö järjestöille tilaa sotessa?Työministerin nettikolumni: Normienpurkuponnistus, kerran vieläPystyvätkö tienkäyttäjät kantamaan vastuunsa, jos talvirenkaiden käyttö muutetaan kelikohtaiseksi?Taksiuudistuksesta sovitellaan kompromissia – ministeriö on perääntymässä suunnitelmistaanHallitus yrittää poistaa turhaa byrokratiaa - satoja muutoksia valmistelussa
Sipilän hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sipilän hallitus
  • 00:01
    Talous

    Nyt se on laskettu: Hyvätuloisten ostovoima kasvaa, yksinhuoltajilla ja työttömillä heikkenee

  • 25.4.17:35
    Taksit

    Taksiuudistuksen lakiluonnoksessa mukana kiistellyt taksamittarit ja värilliset kilvet

  • 01.10.202316:13
    Petteri Orpo

    Orpo pääministerin haastattelutunnilla: Ministerien palkkioiden mahdollinen leikkaaminen käydään hallituksen piirissä läpi

  • 18.08.202308:18
    Yliopisto

    Helsingin yliopiston alamäki herättää jo huolta korkeakoulutuksen tilasta – "Muut Pohjoismaat painivat täysin eri sarjassa"

  • 04.04.202316:20
    Juha Sipilä

    Tutkimus: Asiakasmaksujen korotukset köyhdyttivät Sipilän kaudella varsinkin ikääntyneitä