Kaupat: Aukiolorajoitukset hidastavat sunnuntaimyyntiä

Sunnuntain osuus koko viikon myynnistä on pysynyt noin neljässä prosentissa.

Sunnuntain osuus kaupan koko viikon myynnistä on neljä prosenttia. Osuus ei ole viime vuosina juurikaan kasvanut. sunnuntain suosiota ostospäivänä nakertaa kaupan alan edustajien mukaan se, että suuret liikkeet eivät saa olla sunnuntaisin auki vuoden ympäri.

Tämä hämmentää asiakkaita ja saa monen jättämään sunnuntaiostokset väliin.

-Jos sunnuntaiaukiolo olisi ympärivuotista, sunnuntain osuus nousisi nopeasti lähelle arkipäivien keskiarvoa, eli 15 prosenttiin myynnistä, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine.

Tällä viikolla on tämän kesän viimeinen mahdollisuus käydä sunnuntaiostoksilla suurissa marketeissa ja tavarataloissa. Yli 400 neliömetrin kokoiset liikkeet pitävät sen jälkeen ovensa lukossa sunnuntaisin marraskuun loppuun asti.

Päivittäistavarakauppa ry:n mukaan sunnuntaikauppa kävi tänä kesänä muutamia prosentteja edellistä vuotta vilkkaammin.

-Kesän sateinen sää sai kuluttajat viettämään aikaansa ostoksilla. Myynti vilkastui varsinkin kauppakeskuksissa sijaitsevissa marketeissa, sanoo K-Citymarket -ketjun käyttötavarapuolesta vastaava myyntijohtaja Juha Dahlman.

Suurten liikkeiden sunnuntaiaukiolo ei Laineen mielestä syö elintilaa pieniltä kaupoilta.

-Tilastojen mukaan pienillä kaupoilla on mennyt aika hyvin. Meillä on vertailulukuja monilta vuosilta, eikä pienten kauppojen myyntiosuus laske kuin korkeintaan prosenttiyksikön kymmenyksillä suurten kauppojen aukiolon takia, Laine kertoo.

Näkemyksen vahvistaa SOK:n päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto.

-Meillä on esimerkiksi Järvi-Suomessa paljon pieniä kauppoja, jotka tekevät kesällä parhaan myyntinsä. Heillä on joulu kesällä, sanoo Ojapelto.

Vaateostoksia rauhassa

Sunnuntaisin kuluttajat ostelevat samoja tuotteita kuin arkenakin, mutta kaupassa vietetään enemmän aikaa.

Dahlmanin mukaan Citymarketeista haetaan kesäsunnuntaisin etenkin käyttötavaroita, kuten vaatteita, liikuntavarusteita ja kodin tavaroita. Sunnuntait muodostavat ketjussa jopa 10 prosenttia kesäviikkojen kokonaismyynnistä.

-Ruokaostosten merkitys on sunnuntaisin pienempi kuin muina päivinä, koska kaapit on ostettu täyteen viikonloppua varten, Dahlman kuvailee.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat