Kauas on pitkä matka

Tomi Tuominen
Tomi TuominenCopyright MTV Oy 2007
Julkaistu 27.08.2007 10:53

Lehmästä olisi nyt helppo kirjoittaa kolumni ja siitä, mitkä kyseisen sarvipään vaikutukset MM-sarjan taisteluun olivat. Mutta en jaksa spekuloida sillä asialla. Voi sitä toki harrastaa, mutta kun se ei oikeasti johda mihinkään. Sen sijaan on syytä keskittyä tulevaan, eikä märehtiä menneitä. Edessä on taas vauhdikas kisaviikonloppu, tällä kertaa yhdeksän tunnin aika-eron päässä Suomesta.

Fordin suomalaisässät Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen ovat todella vahvoilla ensi viikonloppuna Uudessa-Seelannissa. Okei, nyt saattaa mennä sinivalkoiseksi hurmokseksi, mutta tämä on helppo perustella! Uuden-Seelannin tiet ovat samankaltaisia kuin Suomessa. Ainoastaan korkeuserot ja hypyt puuttuvat. Jyväskylässä Bosse ja Mikko olivat täysin omaa luokkaansa, eikä Sebastién Loeb voinut ylivoimalle mitään. Voisin uskoa, että Focuksen -07 malli istuu samalla tavalla maapallon toisen puolen sorateihin, kuin meidän baanoihin. Niinpä mestaruustaistelun kannalta edessä on todella mielenkiintoinen kisa.

Jäljellä on siis kuusi rallia, joista kolme ajetaan asfaltilla ja kolme soralla. Eroa kärkikaksikolla on kahdeksan pistettä. Bosse antoi harvittavasti tasoitusta Saksan viimeisen erikoiskokeen virheellään, mutta ei sillä enää tässä vaiheessa ole väliä. Nyt ajetaan kilpaa siinä tilanteessa, mikä on meneillään. Voitto Uudessa-Seelannissa antaisi taas lisää punnuksia Bossen puolelle mestaruusmittarissa. Varsinkin, jos Mikko pystyy antamaan yhtä hyvän avun, kuin Suomessa.

Rallissa mielenkiintoista on se, että olosuhteet todella vaihtuvat, kun mennään maasta toiseen. Kolmesta sorakisasta kaikki ovat täysin erilaisia ja sama juttu on jäljellä olevien asfalttikisojen kanssa. Nyt ajetaan siis Uuden-Seelannin vauhdikkailla ja tasaisilla teillä. Japanissa tiet ovat kapeita ja liukkaita. Kauden viimeinen kisa ajetaan Walesissa ja siellä istutusmetsät ja metsäautotiet antavat oman mausteensa.

Asfaltteja on jäljellä seuraavasti: Katalonia, Korsika ja Irlanti. Espanjan baanat ovat vauhdikkaita, hieman rata-autoilua muistuttavia. Korsikalla taas käännytään koko ajan johonkin suuntaan ja tiet ovat vaikeusasteeltaan huippuluokkaa. Olen ollut näissä molemmissa etuautona Grönholmille ja ero on selvä. Sen sijaan Irlannin assusta minulla ei ole live-havaintoa, mutta kuvista, videoista ja jutuista selviää kisan luonne. Jotain Irlannin kisan erikoisuudesta kertoo se, että sekä Grönholm, että Loeb ovat käyneet ajamassa siellä tänä vuonna testikisan. Ford suunnittelee vielä yhden kisan ajamista ennen MM-rallia. Silloin puikoissa lienee Hirvonen.

Uuden-Seelannin osalta negatiivisuutta löydetään aika-erosta. Kisa ajetaan yön tunteina Suomen aikaa. Toisaalta tällä tavalla olemme herättyämme heti tilanteen tasalla. Kuskeille jo pelkkä matkustaminen on raskas urakka. Rautiainen kertoi, että pahin väli kestää tämän vuoden lennoilla peräti 18,5 tuntia! Maikkarin lähetysaikoihin tämä tietysti vaikuttaa myös, sillä keskellä yötä ei ole järkeä olla livenä ruudussa. Sen sijaan pääsemme panostamaan kaiken ruudin koostelähetyksiin. Ja muistakaa, että heti perjantai-aamuna kello kahdeksan tulee suora lähetys yleisö-EK:lta! Siinä sitä on aamuherätystä rallifaneille parhaimmillaan.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Ralli