Kärkölän kuolonkolari järkyttää, miten moottoripyöräilystä saisi turvallisempaa? Näiden seikkojen huomioiminen voi pelastaa motoristin hengen

6:42
Katso video: Onko moottoripyöräily turvallinen harrastus?

Kysymys moottoripyöräilyn turvallisuudesta nousi eilen pinnalle, kun kolme moottoripyöräilijää menehtyi kolarissa Kärkölässä.

Suomen Motoristit ry:n hallituksen jäsen Veli-Pekka Ratinen kertoo, että motoristien turvallisuutta eniten parantavat tekijät ovat motoristin oma käytös sekä moottoripyörän valaistus.

– Kokemus on osoittanut, että se ennakointi on moottoripyöräilyssä perusedellytys.

Ratisen mukaan useimmat moottoripyöräilijöiden onnettomuudet johtuvat siitä, etteivät muun tienkäyttäjät näe pientä ja ketterää kulkuneuvoa.

Ratisen mukaan Suomen Motoristit on tutkinut moottoripyöräilijöiden onnettomuuksia seitsemän vuoden ajalta. Tutkimuksessa selvisi, että noin 30 henkeä olisi säästynyt, jos pyörän näkyvyys olisi parempi liikenteessä.

Ratinen pitää moottoripyörän riittävää valaistusta näkyvyyden kannalta tärkeimpänä tekijänä.

Ajovalot tulivat moottoripyörissä pakollisiksi vuonna 2014. Suomen Motoristit kertovat sivuillaan, että Euroopan unionin asetuksen mukaan päiväajovalot eli niin sanotut huomiovalot eivät saa olla toiminnassa, jos moottoripyörän ajovalaisin on toiminnassa, kun moottori on käynnissä.

– Olemme tehneet esityksen päiväajovalojen käytön sallimisesta, mutta Traficom ei suhtautunut siihen myötämielisesti.

Moottoripyöräilijät ovat Ratisen mukaan alkaneet asentamaan enemmän päiväajovaloja, jotta he näkyisivät paremmin.

– Ja nyt kun moottoripyörässä pitää aina palaa ajovalo, kun laitat virrat päälle, käytännössä et saa käyttää lisävaloja. Näkyvyys on sen juttu. Jos ihmiset olisivat nähneet moottoripyöräilijät, tälläkin aikavälillä olisi säästetty 30 ihmishenkeä.

Vaikka moottoripyörissä käytettävää turvallisuusteknologiaa ei ole vielä kehitetty yhtä pitkälle kuin henkilöautojen, moottoripyörätkin kehittyvät koko ajan.

Koska moottoripyöräilyssä tasapaino on tärkeää, ei pyörään voi asentaa teknologiaa, joka pakottaisi sen esimerkiksi jarruttamaan vaaratilanteessa. Ratisen mielestä pyörä voisi kuitenkin varoittaa esimerkiksi kuolleista kulmista.

– Esimerkiksi tutkia, jotka lukevat muuta liikennettä koko ajan, on jo esitelty, mutta niitä ei ole tuotannossa kovin paljoa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja