Kännykkä korvaa parhaan kaverin ostoksilla – teetkö sinäkin näin?

Jo lähes 70 prosentilla suomalaisista on käytössään älypuhelin ja yli kolmanneksella on tablet. Erityisesti alle 35-vuotiaat käyttävät puhelinta tai tablettia apunaan kivijalkamyymälöissä asioidessaan.  

Suomalaiset käyttävät älypuhelimia ja tabletteja apunaan päivittäisissä ostoksissa.

Mobiilipulssi-trenditutkimuksen mukaan kuvaaminen on suosituin mobiilitoiminto myymäläympäristössä. Erityisen suosittua se on kalusteita ja sisustustuotteita ostettaessa: 33 % kuluttajista ottaa sisustusostoksilla kuvia myymälässä.

Myymälöissä käsi kännykän kameranäppäimellä kulkevat etenkin alle 35-vuotiaat, tuoteryhmästä riippuen. Päivittäistuotteiden kohdalla kuvia ottavat eniten 35–49-vuotiaat.

Auttaa valitsemaan

Kuvien ottamisen motiivit vaihtelevat. Syynä voi olla oman kiinnostus-/muistilistan ylläpitäminen, eri liikkeiden tuotetarjonnan vertailu, tuttavien mielipiteiden kysyminen, tuotteiden suosittelu muille ja tietysti myymäläasiointeihin liittyvät statuspäivitykset sosiaalisessa mediassa.

Kuvaamisen lisäksi kännykkää hyödynnetään myymälöissä eniten mobiilikuponkien käytössä ja tuotevalikoiman tarkistamisessa. Myös paikannukseen perustuva myymäläviestintä sallitaan kasvavassa määrin.

Monessa käyttötavarakaupan ketjussa noin kolmasosa kanta-asiakkaista antaisi yritykselle luvan lähettää kännykkään tietoa ajankohtaisista tarjouksista ja kanta-asiakaseduista myymälässä asioinnin aikana. Näin siitäkin huolimatta, että suomalaisella kuluttajalla on vielä vähän kokemusta myymälän sisällä tapahtuvasta kohdennetusta viestinnästä.

Mobiilipulssi on MobileForumin TNS Gallupilla teettämä trenditutkimus, joka selvittää suomalaisten kuluttajien nopeasti muuttuvia tapoja käyttää mobiililaitteita ostamisen tukena kaupan ostoprosessin eri vaiheissa. TNS Gallup toteutti tutkimuksen tiedonkeruun elokuussa 2014.  Tutkimukseen vastasi 1011 15–69-vuotiasta suomalaista.

Lähde: SEK Public Oy

Lue myös:

    Uusimmat