Kalifornian luotijunaradan hinta: 43 miljoonaa euroa per kilometri

Yhdysvalloissa mittava suunnitelma 837 kilometriä pitkän luotijunaradan rakentamiseksi Los Angelesista San Franciscoon edistyy.

Junan huippunopeus olisi 320 kilometriä tunnissa. Matka kaupunkien välillä taittuu tulevaisuudessa 2 tunnissa 40 minuutissa.

Vanha rata valmistui vuonna 1876 ja yhtä antiikkinen on käytännössä joukkoliikenteen nykytila.

Amtrak-juna ei mene edes koko matkaa San Franciscoon, vaan jää Oaklandiin. Sieltä matka Los Angelesiin kestää junalla peräti 11 tuntia.

Bussimatka LA:sta San Franciscoon vie 7.5 tuntia, henkilöautolla matkan ajaa noin kuudessa tunnissa ja lentäen kaikkine tarkastuksineen ja maakuljetuksineen matka vie viitisen tuntia. Alle kolmen tunnin luotijuna vaikuttaakin erinomaiselta suunnitelmalta.

Myöhemmin luotijunarataa on tarkoitus jatkaa etelässä San Diegoon ja pohjoisessa Sacramentoon asti runsaan 1200 kilometrin mittaiseksi. Kalifornian luotijuna tulee olemaan Yhdysvaltojen ensimmäinen.

Hinta triplasti enemmän kuin Euroopassa

Hankkeeseen on kuitenkin tullut viime vuosina hieman mutkia matkaan. Äänestäjät hyväksyivät hankkeen rahoituksen kuusi vuotta sitten. Silti pätkääkään rataa ei ole vielä rakennettu.

Sillä välin luotijunan hinta on paisunut kymmenestä miljardista yli 68 miljardiin dollariin, eli 52 miljardiin euroon. Näin ollen rata tulisi maksamaan 56 miljoonaa dollaria per kilometri eli eroissa liikutaan reilun 43 miljoonan euron kilometrihinnassa. Se on kolme kertaa enemmän kuin Kiinan ja kaksi kertaa enemmän kuin Euroopan luotijunahankkeet.

Kuitenkin muut vaihtoehdot, kuten lento- ja maantieliikenteen parantaminen, maksaisivat vielä enemmän. Kinastelun kohteita piisaa. Niitä ovat muun muassa rahoitus, ympäristövaikutukset, radan reititys, tarvittavan maan osto ja mistä päästä rakentaminen aloitetaan.

Näitä asioita on puitu eri oikeusasteissa, mikä on osaltaan hidastanut prosessia. Jotkut poliitikot haluaisivat perua koko projektin. Kalifornian kuvernöörille Jerry Brownille se taas on sydämenasia.

"A train to nowhere"

Parhaillaan hankkeesta vastaava The California High Speed Rail Authority on ostamassa maapalstoja ja purkamassa rakennuksia tulevan junareitin tieltä ja kaavoitusta viimeistellään.

Etelä-Kaliforniassa ollaan kallistumassa suoremman reitin kannalle Angelus-kansallispuiston ja sen vuorten läpi. Vaihtoehdoista tehdään ympäristöarvio ennen kuin suunnittelutyö voi alkaa.

Ensin rakennetaan jo hyväksytty 236 kilometrin osuus Fresnon pohjoispuolelta Mercedistä Bakersfieldiin Kalifornian vilja-aittana tunnetussa San Joaquin –laaksossa. Näin siksi, että sieltä on halvempi aloittaa. Päätös toi luotijunalle pilkkanimen ”a train to nowhere” – eli juna, joka ei mene minnekään.

Nyt harkinnassa on rakentaa samalla 93 kilometrin pätkä, joka liittää väkirikkaat Los Angelesin esikaupungit, Burbankin ja Palmdalen toisiinsa.

Näin juna alkaisi tuoda sisään rahaa jo kyseisen pätkän valmistuessa. Rakennustöiden on määrä alkaa tänä syksynä Fresnosta. Mikäli aikataulu pitää kutinsa, Los Angeleista porhaltaa luotijunalla San Franciscoon vuonna 2029.

Lue myös:

    Uusimmat