Kaikkien kamerallisten dronejen lennättäjien on nyt rekisteröidyttävä ja suoritettava verkkokoe – viime viikolla 1 800 rekisteröityi

Droneista eli lennokeista on tullut suosittu apuväline lintulaskentoihin ja rengastuksiin 1:53
Droneista eli lennokeista on tullut suosittu apuväline esimerkiksi lintulaskentoihin ja rengastuksiin

EU-asetukseen perustuvalla uudistuksella halutaan varmistaa miehittämättömän ilmailun ja tavallisen lentoliikenteen turvallisuus.

Miehittämättömien ilma-alusten eli dronejen lennättäjien on rekisteröidyttävä helmikuun alusta lähtien, kertoo liikenteenohjausyhtiö Fintraffic. Lennättäjien on myös perehdyttävä lennättämisen oppimateriaaleihin ja suoritettava verkkokoe.

Kaikkien kamerallisten dronejen käyttäjien tulee tästä lähtien rekisteröityä. Rekisteröinnin ulkopuolelle jäävät vain ne, jotka lennättävät alle 250 g painavia kamerattomia tai leluiksi määriteltyjä droneja.

Fintrafficin mukaan Suomessa on arviolta 50 000 dronea, joiden lennättämistä uudet määräykset koskevat. EU-asetukseen perustuvalla uudistuksella halutaan varmistaa kasvavan miehittämättömän ilmailun ja tavallisen lentoliikenteen turvallisuus.

– Miehittämättömien ilma-alusten suosio on ollut viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Tulevina vuosina dronejen hyödyntäminen myös kaupallisessa liiketoiminnassa tulee lisääntymään. Tämän vuoksi on tärkeää, että meillä on Suomessa käytössämme hyvät palvelut, joiden avulla varmistamme sujuvan ilmatilan käytön eri ilmailumuotojen välillä, sanoo tiedotteessa johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Fintrafficin lennonvarmistus on avannut uuden drone-käyttäjille suunnatun SkyNavX-palveluportaalin, jossa ammattimaiset sekä harrastajalennättäjät voivat rekisteröityä Traficomille.

1 800 käyttäjää rekisteröitynyt

Tiiminvetäjä Patrik Söderström liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kertoo, että ensimmäisen viikon aikana rekisteröityneitä käyttäjiä oli 1 800.

– Voisihan se olla nopeampaakin, mutta tiedetään, että lennättämistoiminta painottaa niihin hetkiin, jolloin ulkona on kiva sää ja lämmintä. Ihan hyvä tahti meillä on ollut, Söderström sanoo.

Söderström ei ota kantaa siihen, minkälaisia sanktioita on luvassa lennättäjille, jos rekisteröintiä ei ole tehty.

– Se on tapauskohtaisesti katsottava, mikä on tilanne ja mistä tarvitsee keskustella.

Suomessa on useita alueita, joilla droneja ei saa lennättää.

– On muutama tapa, joilla lentämistä rajoitetaan. Yksi on lentämiseltä kielletyt ja rajoitetut alueet, jotka on valtioneuvoston asetuksella laitettu voimaan ja koskevat kaikkea lentämistä. Uusi droneasetus tarjoaa uutena asiana mahdollisuuden määrittää kieltäviä, rajoittavia tai sallivia UAS-ilmatilavyöhykkeitä. Kaikkien lentoasemien ja lentopaikkojen lähistölle tehtiin tällainen rajoittava UAS-vyöhyke. Niitä vyöhykkeitä olemme julkaisseet sata, Söderstöm sanoo.

Aiemmin määräyksissä oli määritelty, minkälainen etäisyys täytyi pitää lentopaikkoihin.

Uusi dronelaki yhtenäistää droneja koskevat säädökset koko EU:n alueella, kerrotaan Traficomin ylläpitämällä Droneinfo-sivustolla.

Juttua päivitetty kauttaaltaan 1.2.2021 klo 16.43.

Lue myös:

    Uusimmat