Kun Matti Majava oli kuusivuotias ja Munkkiniemen kansakoulun ekaluokkalainen vuonna 1950, hän piirisi opettajan pyynnöstä paperille tulevaisuutensa. Muiden poikien piirustukset kuvasivat junia tai lentokoneita, sillä heitä kiehtoi suurten vempeleiden kuljettaminen. Majavan piirustus kuvasi lyhyttavarakauppaa, jonka kangaspakkojen ja vaaterivien joukossa roikkui kaksi farkkutakkia. Se oli enne.
Kun Matti Majava kävi nuorena 13-vuotiaana kundina katsomassa Bill Haleyn Rock Around the Clock -elokuvan väärennetyillä papereillaan, mies oli täysin myyty.
– Se oli hurjaa meininkiä, oltiin kuin herätysjuhlilta tulossa. Tajuttiin, että on olemassa sellainen ryhmä kuin nuoriso ja me ollaan mukana siinä! Majava kertoo innostuneena.
Amerikka oli tulossa Suomeen. Kun urbaani nuorimies vihittiin muutamia vuosia myöhemmin taiteilija-suunnittelijan kanssa, lopputuloksena oli pakko olla jotain, mikä jäisi historian kirjoihin. Majava avasi vaimonsa Pirjan kanssa vuonna 1969 Suomen ensimmäisen farkkuliikkeen, Beaversin, Helsingin Kruununhakaan. Siellä myytiin sitä, mitä kaikki nuoret tuolloin hinkuivat: farkkuja.
Farkkuja ommeltiin aamusta iltaan
Majava haki liikkeeseen vaatteita ulkomailta. Liikkeessä myytiin käytettyjä vintage-farkkuja ja muuta USA-vaatetta, jota Majava haki ulkomailta, etupäässä Amerikasta, Lontoosta ja Pariisista.Suomalaisille tavaraa meni kaupaksi sitä mukaa kun uusia vaatteita saatiin myyntiin.
– Ruotsi oli täynnä farkkuja, mutta Suomeen niitä oli vaikea saada tuontilisenssin vuoksi. Pirja alkoi ommella niitä kotona aamusta iltaan ja illasta aamuun, ja ne menivät kaupaksi kuin häkä.