Ennen yrittäjänuraansa Kaarina Kivilahti teki töitä lentoemäntänä. Pan-Amilla ja Finnairilla työskennellyt Kivilahti lopetti lentämisen vuonna 1974 miehensä pyynnöstä. Epäsäännölliset työajat jäivät, kun Kivilahti meni naimisiin ja sai ensimmäisen lapsensa. Lentoemännän ammatissa hän oppi paljon asioita, joista on hyötyä myös yrittäjänä.
– Olisin monta kertaa halunnut palata, mutta kun menin mieheni kanssa naimisiin, hän halusi minun lopettavan. Tottelevaisena ja rakkauden huumassa sanoin hänelle, että lopetan työt. Tapasin mieheni lennolla, sillä hän oli matkustajani, Kaarina Kivilahti kertoo.
Kivilahti lensi ensin kaikkia lentoja, mutta saatuaan Finnhostess-koulutuksen hän palveli pääasiassa ensimmäisen luokan matkustajia Yhdysvaltojen reittilennoilla. Usein lennot olivat perillä myöhään illalla ja lähtö takaisin seuraavana aamuna.
– Vietimme paljon aikaa yhdessä lentohenkilökunnan kesken ja kävimme aina illallisella. Silloin kaikki tunsivat toisensa, mutta nykyään Finnairilla on paljon enemmän emäntiä.
Siihen aikaan ensimmäisen luokan matkustajat söivät ateriansa katetuilta valkoliinaisilta pöydiltä. Tarjolla oli samppanjaa sekä kaviaaria. Vaikka moni asia on muuttunut niiltä ajoilta, Kivilahti korostaa, että Finnair on säilyttänyt tasonsa vuosikymmenestä toiseen.
– Esimerkiksi Finnairin ruoka on säilynyt hyvänä, vaikka sitä on yksinkertaistettu. Finnairilla on myös paras viinikellari ilmassa, mikä on Kari Palomäen ansiota.
Pakkolasku sujui kylmän rauhallisesti
Lentoemännän työ oli Kivilahdelle ihanneammatti monesta syystä. Palveluhenkisyys, ripeys, nopeus ja ulospäin suuntautuneisuus ovat ominaisuuksia, jotka tekevät hyvän lentoemännän. Epäsäännölliset työajat sekä työn raskaus ovat ainoita huonoja puolia, joita Kivilahti keksii ammatista, mutta nekään eivät häirinneet häntä.
